• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحليل الگوهاي آموزشي و تربيتي در تاريخ ميانه ايران و عصر صفويه و بررسي تأثير آن‌ها بر انزواي اجتماعي زنان
تعداد صفحات 49
نویسنده عطاالله حسنی - کاترین بابایان
مشخصات نشریه دوفصلنامه تاریخ ایران (مصوب وزارت علوم) سال 5 پیاپی 71
تاریخ انتشار زمستان - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 85-37
زبان فارسی
کلید واژه زن  ایران  زن در صفویه  انزوای اجتماعی  شهرنشینی  الگوی تربیتی  تاریخ میانه  الگوهای آموزشی  صفوی  
موضوع زن در تاريخ / زن و تاريخ     زن و اجتماع / مشارکت اجتماعي زنان     زن و ادبيات / خانواده و ادبیات    
چکیده در نگاه توسعه مدار به نيروي انساني، جنسيت در ارائه خدمات آموزشي و تربيتي به افراد، نبايد تعيين كننده باشد. جامعه هدف راهبردي واحدي را تعقيب مي كند و ضرورت دارد از توان آحاد افرادش بهره گيرد. اين خود افراد هستند كه مي توانند، متناسب با علاقه و توان، به گزينش بپردازند. وجود الگو هاي خاص آموزشي و تربيتي براي زنان در متون سده هاي مياني تاريخ ايران و دوران صفويه، حاكي از اين است كه مربيان تربيتي نيل به دو هدف متفاوت را در حوزه تعليم و تربيت دختران و پسران و زنان و مردان مد نظر داشته اند. هدف تحقيق حاضركه با ابتناء بر روش تاريخي و مراجعه به منابع دست اول و استفاده از منابع تحقيقاتي صورت گرفت، شناخت ابعاد مختلف اين مساله بود. حاصل تحقيق نشان داد كه فقدان حضور موثر عمومي زنان در عرصه اجتماعي و ضعف قدرت تصميم گيري ايشان در حوزه عمل جمعي، در نتيجه اعمال شيوه تربيتي متفاوت از مردان و ممنوعيت آنان از سواد آموزي و مجبوريت ايشان به انزواطلبي بوده است كه الگوهاي تربيتي خواهان آن بوده اند و مردان را به حفظ اين سنت ترغيب و تشجيع مي كرده اند. با وجود اين، وجود استعداد فردي در برخي از زنان و انتهاز فرصت ايشان از شرايط مساعد پيراموني، علي رغم بازدارندگي ها، شكوفايي استعدادهاي آنان را ممكن و ميسور مي ساخته است كه، به دليل محصور ماندن در حوزه عمل شخصي، ناتوان از جريان آفريني فرهنگي و اجتماعي بوده است.

کد مقاله 17910
تعداد بازدید 581

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397