عنوان
|
رابطه شيوه تعامل والد فرزند با ميزان اعتيادپذيری و گرايش به جنس مخالف در دانشجويان |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
عباسعلی حسین خانزاده فیروزجاه - محبوبه طاهر - زهرا سیدنوری - آیدا یحییزاده - مهدی عیسیپور |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اعتیاد پژوهی - ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری - علمی پژوهشی سال 7 پیاپی 28 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
74-59 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشجو جنس مخالف والد فرزند رابطه والد فرزند فرزند والد اعتیادپذیری گرایش به جنس مخالف
|
موضوع
|
زن و اعتياد / اعتياد زنان / خانواده و اعتیاد مادري/ نامادري دوستي دختران روابط خانوادگي روابط زن و مرد / روابط دختر و پسر پدري
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه شيوه تعامل والد-فرزند با ميزان اعتيادپذيری و گرايش به جنس مخالف در دانشجويان انجام شد. روش: روش پژوهش توصيفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجويان 20 تا30 ساله دانشگاه گيلان در سال تحصيلی 92-1391 بود که از بين آنها نمونهای به حجم 200 نفر به صورت خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از سه مقياس آمادگی اعتياد؛ مقياس رابطه والد- فرزندی و مقياس بررسی نگرش و گرايش به ارتباط قبل از ازدواج استفاده شد. يافتهها: نتايج تحليل همبستگی حاکی از وجود رابطه منفی و معنادار بين اعتيادپذيری دانشجويان دختر و دانشجويان پسر با رابطه با پدر و خردهمقياسهای عاطفه مثبت، آميزش و ارتباط بود. بين اعتيادپذيری دانشجويان دختر با رابطه با مادر و خردهمقياسهای عاطفه مثبت، آزردگی و سردرگمی و ارتباط نيز همبستگی منفی و معنادار ديده شد، همچنين بين اعتيادپذيری دانشجويان پسر و خردهمقياس ارتباط با مادر همبستگی منفی معنادار وجود دارد. بين گرايش به جنس مخالف در دانشجويان پسر با رابطه با پدر، عاطفه مثبت و آميزش همبستگی منفی و معنادار ديده شد. نتايج تحليل رگرسيون نيز نشان داد که رابطه با پدر و رابطه با مادر میتواند هم اعتيادپذيری دانشجويان دختر و هم اعتيادپذيری دانشجويان پسر را پيشبينی کند. نتيجهگيری: چنانچه والدين نتوانند تعامل مناسب و سازندهای را با نوجوان يا جوان خود برقرار کنند، فرزند دچار محروميت عاطفی و هيجانی شده و ممکن است اين فقر هيجانی و کمبود عاطفی وی را به سمت اعتيادپذيری و گرايش به جنس مخالف سوق دهد.
|