| عنوان | بررسي پايایی و روايي مقياس سنجش مهارتهاي اجتماعي ماتسون و مقايسه عملكرد دختران و پسران دبيرستاني در اين مقياس |
| تعداد صفحات | 12 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | علوم اجتماعی و انسانی - دانشگاه شیراز - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 36 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1381 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 158-147 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | روایی پایایی دانشآموزان دختر دبیرستانی روایی و پایایی مهارتهای اجتماعی اعتبار و روایی دانشآموزان پسر دبیرستانی دختران و پسران دبیرستانی مقیاس سنجش مهارتهای اجتماعی ماتسون عملکرد دختران عملکرد پسران |
| چکیده |
هدف از مطالعه حاضر، بررسی پایایی و روایی مقیاس سنجش مهارتهای اجتماعی ماتسون در فرهنگ ایرانی و نیز مقایسه مهارتهای اجتماعی دختران و پسران نوجوان دبیرستانی بود. برای این منظور، مقیاس یاد شده به 562 نفر از دانشآموزان دبیرستانی شیراز داده شد و پس از تکمیل، با استفاده از یک شاخص 5 درجهای نمرهگذاری گردید. برای محاسبه پایایی مقیاس، از روش آلفای کرونباخ و تنصیف استفاده گردید و ضرایب مطلوب و مناسبی بدست آمد. برای بررسی روایی سازه مقیاس یاد شده، از روش تحلیل عوامل استفاده شد و پنج عامل بدست آمد. در عامل مربوط به مهارتهای اجتماعی مناسب، نمرات دختران به نحو معنیداری بیشتر از پسران و در عامل مربوط به رابطه با همسالان، نمرات پسران به نحو معنیداری بیشتر از دختران بود. اگر چه که در نمره کل مقیاس تفاوت معنیداری بین این دو جنس مشاهده نگردید. |
| کد مقاله | 17842 |
| تعداد بازدید | 666 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...