عنوان | بررسي پايایی و روايي مقياس سنجش مهارتهاي اجتماعي ماتسون و مقايسه عملكرد دختران و پسران دبيرستاني در اين مقياس |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | علوم اجتماعی و انسانی - دانشگاه شیراز - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 36 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1381 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 158-147 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روایی پایایی دانشآموزان دختر دبیرستانی روایی و پایایی مهارتهای اجتماعی اعتبار و روایی دانشآموزان پسر دبیرستانی دختران و پسران دبیرستانی مقیاس سنجش مهارتهای اجتماعی ماتسون عملکرد دختران عملکرد پسران |
چکیده |
هدف از مطالعه حاضر، بررسی پایایی و روایی مقیاس سنجش مهارتهای اجتماعی ماتسون در فرهنگ ایرانی و نیز مقایسه مهارتهای اجتماعی دختران و پسران نوجوان دبیرستانی بود. برای این منظور، مقیاس یاد شده به 562 نفر از دانشآموزان دبیرستانی شیراز داده شد و پس از تکمیل، با استفاده از یک شاخص 5 درجهای نمرهگذاری گردید. برای محاسبه پایایی مقیاس، از روش آلفای کرونباخ و تنصیف استفاده گردید و ضرایب مطلوب و مناسبی بدست آمد. برای بررسی روایی سازه مقیاس یاد شده، از روش تحلیل عوامل استفاده شد و پنج عامل بدست آمد. در عامل مربوط به مهارتهای اجتماعی مناسب، نمرات دختران به نحو معنیداری بیشتر از پسران و در عامل مربوط به رابطه با همسالان، نمرات پسران به نحو معنیداری بیشتر از دختران بود. اگر چه که در نمره کل مقیاس تفاوت معنیداری بین این دو جنس مشاهده نگردید. |
کد مقاله | 17842 |
تعداد بازدید | 600 |
|