عنوان | رابطه بين ويژگیهاي شخصيتي و هوش هيجاني دانشآموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه دبیرستانهای تبریز |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن و مطالعات خانواده - مصوب دانشگاه آزاد سال 1 شماره 2 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1387 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 45-31 |
کلید واژه | دانشآموزان دختر هوش هیجانی هوش هیجانی دختران دانشآموزان دختر دبیرستانی پنج عامل شخصیت تبریز |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف تعيين رابطه بين ويژگي هاي شخصيت و هوش هيجاني دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه دبیرستانهای تبریز صورت گرفته است. در این تحقیق جامعه آماری عبارت است از کلیه دانش¬آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه شهر تبریز که در سال تحصیلی1388 مشغول تحصیل می باشند. انتخاب نمونه به روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله¬ای و به تعداد 177 نفر صورت گرفت. ابزار اندازه¬گیری شامل پرسشنامه ويژگي هاي شخصيتي نئو فرم کوتاه (NEO-FFI) و مقیاس هوش هیجانی سیبریاشرینگ بود. نتايج با استفاده از نرم افزار SPSS و روش هاي آماري ضريب همبستگی پیرسون و تحليل رگرسیون تحلیل شدند. داده ها نشان داد ویژگي هاي شخصيتي نوروزگرايي، برون گرايي و باوجدان بودن، همبستگي آماري معني داري با هوش هيجاني دارند كه به ترتيب 0/75- ، 0/27، 0/38 بود (p < 0.01). نوزوزگرایی 56 درصد، برون گرایی 8 درصد، و با وجدان بودن 15 درصد از واریانس هوش هیجانی را پیش بینی می کنند. به نظر می رسد توجه به ویژگی های شخصیتی در رسیدن به اهداف درمانی و مداخلات رفتاری برای ارتقای هوش هیجانی دانش آموزان دختر مفید باشد. |
کد مقاله | 17791 |
تعداد بازدید | 767 |
|