عنوان
|
اثربخشي آموزش مهارتهاي زندگي بر سبکهاي مقابلهاي نوجوانان دختر |
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
رقیه سهرابی - اکبر محمدی - اصغر ارفعی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن و مطالعات خانواده - مصوب دانشگاه آزاد سال 4 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
59-45 |
کلید واژه
|
دختران نوجوان راهبردهای مقابلهای اثربخشی مهارتهای زندگی نوجوانی آموزش مهارتهای زندگی اثربخشی آموزش
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش مهارتهاي زندگي
|
چکیده
|
هدف مقاله حاضر، تعيين اثربخشي آموزش مهارتهاي زندگي بر سبكهاي مقابله اي نوجوانان دختر مي باشد. جامعه آماري اين پژوهش کليه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ناحيه چهار شهر تبريز بوده که در سال تحصيلي 91-90 در مدارس اين شهر مشغول به تحصيل مي کردند. از بين جامعه آماري تعداد 60 نفر با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي جهت گزينش در گروه آزمايش و گواه انتخاب شدند. پس از انتخاب گروه هاي آزمودني و تعيين گروه كنترل و گروه آزمايش، از هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه سبک هاي مقابله اي موس و بلينگ پيش آزمون به عمل آمد. سپس برنامه مداخله (برگزاري دوره آموزش مهارتهاي زندگي به مدت 12 جلسه) در مورد گروه آزمايش به اجرا گرديد. سرانجام از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد و بعداز نمره گذاري پرسشنامه ها، داده ها تجزيه و تحليل گرديد. يافته ها نشان داد که آموزش مهارتهاي زندگي بر سبک متمرکز بر مساله موثر است، اما آموزش مهارتهاي زندگي بر سبک متمرکز بر هيجان موثر نيست.
|