• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر نگرش به هویت دینی زن مسلمان
تعداد صفحات 32
نویسنده مریم رفعت جاه - فائزه روح افزا
مشخصات نشریه فصلنامه مسائل اجتماعی ایران (دانشکده ادبیات و علوم انسانی سابق) - دانشگاه خوارزمی - علمی پژوهشی سال 3 شماره 2 پیاپی 6
تاریخ انتشار زمستان - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 92-61
کلید واژه تحصیلات  زن مسلمان  جنسیت  عوامل اجتماعی  دینداری  عوامل مؤثر  هویت دینی  هویت شخصی  عوامل فرهنگی  عوامل اجتماعی فرهنگی  
موضوع جنسيت و دين / زن و دين / خانواده و دین     هويت جنسی / هویت زنانه    
چکیده شناخت نگرش موجود به هويت زن مسلمان در شرايط کنوني جامعه ايران که از يک سو با گرايش هاي سکولاريستي مواجه است و از سوي ديگر در معرض افکار راديکال فمينيستي قرار دارد، مي تواند گامي اوليه در جهت بازشناسي و احياي هويت ديني زن مسلمان باشد. از اين رو در پژوهش حاضر که در شهر تهران به انجام رسيده، ابتدا به شناسايي ويژگي هاي زن مسلمان از منظر متون ديني و صاحب نظران اين عرصه و سپس به توصيف نگرش شهروندان تهراني به هويت ديني زن مسلمان پرداخته شده و در نهايت عوامل موثر بر اين نگرش شناسايي و تبيين شده است. بر اساس يافته ها بيشترين نگرش مثبت در وهله نخست به بعد انساني هويت زن و سپس به بعد خانوادگي و بعد اجتماعي اقتصادي مربوط بوده و کمترين اجماع و توافق درباره بعد سياسي هويت زن مسلمان ابراز شده است.\r\nهمچنين بر اساس تحليل هاي دوبعدي هويت شخصي، ميزان دين داري، نوع ارزش ها و نگرش ها، جنسيت، وضعيت تاهل و اشتغال با متغير وابسته رابطه مستقيم و معنادار داشته اند. از اين رو هرچه تعريف افراد از خودشان مثبت تر، ميزان دين داري آن ها بالاتر، ارزش ها و نگرش هايشان سنت گرايانه تر و تحصيلاتشان بيشتر بوده، نگرش مثبت تري به هويت ديني زن مسلمان اظهار کرده اند. بر اساس نتايج رگرسيوني از ميان عوامل مورد مطالعه ابتدا «ميزان پايبندي ديني»، سپس «جنسيت»، «وضعيت تاهل»، «ميزان تحصيلات» و «هويت شخصي» به ترتيب بيشترين تاثير را بر متغير وابسته نشان داده اند.

کد مقاله 17741
تعداد بازدید 569

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397