عنوان | اثربخشي آموزش مديريت والدين بر بهبود نشانگان اختلال نارسايي توجه فزون كنشي در كودكان |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی تحولی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 10 پیاپی 39 |
تاریخ انتشار | بهار - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 320-311 |
کلید واژه | اثربخشی اختلال بیش فعالی کم توجهی آموزش والدین آموزش مدیریت والدین اثربخشی آموزش کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه کودکان |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي آموزش مديريت والدين بر بهبود نشانگان اختلال نارسايي توجه/ فزون كنشي كودكان انجام شد. براساس يك طرح شبه تجربي، 56 كودك (42 پسر، 14دختر) 5 تا 13 ساله از كلينيك هاي فوق تخصصي روان پزشكي كودك و نوجوان در شهر تبريز انتخاب شدند و به روش جايگزيني تصادفي پس از همتاسازي از لحاظ جنس، سن و ميزان تحصيلات مادر، در دو گروه آزمايشي و كنترل جاي گرفتند. در حالي كه هر دو گروه تحت درمان قرص ريتالين قرار داشتند، گروه آزمايشي (مادران كودكان داراي اختلال نارسايي توجه/ فزون كنشي) طي هفت جلسه به مدت يك ماه و سه هفته در بيمارستان روان پزشكي رازي تبريز تحت آموزش مديريت والدين (باركلي، 1981) قرار گرفتند اما گروه كنترل اين آموزش را دريافت نكردند. نتايج حاصل از روش تحليل كوواريانس يك طرفه نشان دادند اثر آموزش مديريت والدين بر نشانگان اختلال نارسايي توجه/ فزون كنشي معنا دار بود. به عبارت ديگر، اين برنامه آموزشي باعث كاهش قابل توجه نشانه هاي اختلال نارسايي توجه/ فزون كنشي در گروه آزمايش شد، در حالي كه در گروه كنترل بهبودي مشاهده نشد. افزون بر اين، تفاوت دو گروه دختر و پسر معنادار بود به طوري كه تاثير آموزش مديريت والدين در دختران بيش از پسران بود و سطح بهبودي در آنان بالاتر بود. |
کد مقاله | 17737 |
تعداد بازدید | 520 |
|