عنوان | سبکهاي فرزندپروري ادراک شده و ترس از ارزشيابي منفي: مقايسه دختران نوجوان تيزهوش و عادی |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی تحولی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 10 پیاپی 39 |
تاریخ انتشار | بهار - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 262-249 |
کلید واژه | دختران نوجوان فرزندپروری دانشآموزان دختر نوجوانان فرزندان تیزهوش کودکان تیزهوش فرزندپروری خانواده تیزهوش دانشآموزان تیزهوش دانشآموزان عادی دختران عادی سبکهای فرزندپروری ادراک شده تیزهوشی نوجوانان عادی ترس از ارزشیابی منفی سبک فرزندپروری |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر تعيين رابطه بين ابعاد سبك هاي فرزندپروري و ترس از ارزشيابي منفي و شناخت تفاوت اين رابطه بين دختران نوجوان تيزهوش و عادي بود. بدين منظور بر اساس يك پژوهش زمينه يابي، نمونه اي متشكل از 137 دختر دبيرستاني (34 نفر تيزهوش؛ 103 نفر عادي) توسط نسخه كوتاه مقياس ترس از ارزشيابي منفي (FNES-B؛ ليري،1983) و پرسشنامه ادراك از شيوه هاي فرزندپروري (PSQ؛ شفر،1965) مورد بررسي قرار گرفتند. داده ها توسط روش همبستگي و آزمون z مورد تحليل قرار گرفتند. يافته ها نشان دادند: 1) بين مولفه مهار سبك هاي فرزندپروري و ترس از ارزشيابي منفي همبستگي مثبت وجود دارد ،2) بين مولفه محبت با ترس از ارزشيابي منفي همبستگي معنادار وجود ندارد، 3) درگروه نوجوانان عادي، بُعد مهار با ترس از ارزشيابي منفي رابطه معناداري نداشت، در حالي كه اين رابطه در گروه دانش آموزان تيزهوش مثبت و معنادار بود، 4) محاسبه آزمون z تفاوتي را در اين همبستگي بين دو گروه نشان نداد. در مجموع، يافته هاي پژوهش نشان دادند هر چه اعمال مهار بر فرزندان بيشتر باشد حساسيت آنها نسبت به ارزشيابي هاي منفي ديگران افزايش مي يابد و اين اثر در مورد فرزندان تيزهوش بارزتر است. |
کد مقاله | 17721 |
تعداد بازدید | 534 |
|