عنوان | نقش واسطهاي روانبنههاي شناختي در ارتباط با فرايند و محتواي خانواده و شيوههاي مقابله با تعارض |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی تحولی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 9 پیاپی 33 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 92-83 |
کلید واژه | سبکهای مقابله با تعارض محتوای خانواده فرآیند خانواده حل تعارض تعارضات والد فرزند شیوههای حل تعارض تعارض والد نوجوان روانبنههای شناختی راهبردهای حل تعارض با والدین |
چکیده |
با هدف تعيين نقش واسطه اي روان بنه هاي شناختي سازش نايافته در ارتباط با فرايند و محتواي خانواده و شيوه هاي مقابله با تعارض، 400 نفر (240 دختر و 160 پسر) از دانش آموزان دبيرستاني شهر شيراز به روش نمونه برداري خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شدند و به سياهه تعارض سازماني (رحيم و مگنر، 1995)، پرسشنامه روان بنه هاي يانگ (1994) و مقياس فرايند و محتواي خانواده (ساماني، 1387) پاسخ دادند. نتايج آزمون همبستگي نشان دادند بين طرحواره هاي شناختي و مولفه هاي محتواي خانواده (به استثناي ديگرجهت مندي با فضاي زندگي و منابع مالي) و مولفه هاي فرايند خانواده (به استثناي باورهاي مذهبي) رابطه منفي معنادار و بين شيوه هاي حل تعارض با والدين و مولفه هاي فرايند خانواده (به استثناي باورهاي مذهبي) رابطه مثبت معنادار وجود دارد. شاخص برازندگي مدل ها در تحليل مسير نشان داد كه مدل هاي مفروض با متغير مستقل محتواي خانواده در رابطه با شيوه هاي حل تعارض با مادر (به استثناي شيوه سلطه گرايانه) و شيوه حل تعارض با پدر (به استثناي شيوه ائتلاف گرايانه، سلطه گرايانه و سازش گرايانه) همگي تائيد شدند. |
کد مقاله | 17661 |
تعداد بازدید | 481 |
|