• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان سبک‌هاي والدگري و پيشرفت تحصيلي: نقش واسطه گر خودپنداشت يا حرمت خود؟
تعداد صفحات 13
نویسنده شیرین ولی‌زاده
مشخصات نشریه فصلنامه روانشناسی تحولی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 8 پیاپی 30
تاریخ انتشار زمستان - 1390
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 155-143
کلید واژه پیشرفت تحصیلی  حرمت خود  سبک والدگری  فرزندپروری مقتدرانه  فرزندپروری مستبدانه  فرزندپروری سهل گیرانه  خودپنداشت  واسطه گری  سبک‌‌های والدینی  
چکیده اين پژوهش با هدف تعيين نقش ‎واسطه‎‎گر حرمت‎خود و خودپنداشت در رابطه بين سبك‎هاي والدگري و پيشرفت تحصيلي\r\n بر پايه يك مدل علي در ‎نمونه‎اي متشكل از 304 دانش‎آموز (152 دختر و 152 پسر) پايه چهارم دبستان شهر تهران\r\n و والدين آنها اجرا شد. دانش‎آموزان به دو مقياس خودپنداشت كودكان (پيرز، 1986) و مقياس حرمت‎خود پوپ (پوپ و مك‎‎هيل، 1988) و والدين آنها به مقياس سبك‎هاي والدگري (بامريند، 1973) پاسخ دادند. نتايج تحليل مسير نشان دادند: 1) آثار مستقيم هر سه سبك سهل‎گيرانه، مستبدانه و مقتدرانه بر پيشرفت تحصيلي معنادار هستند، 2) اثر مستقيم حرمت‎خود بر پيشرفت تحصيلي معنادار است اما اثر مستقيم خودپنداشت معنادار نيست و 3) حرمت‎خود فقط واسطه سبك والدگري سهل‎گيرانه با پيشرفت تحصيلي است. نتايج بر اساس تفاوت در ساختار مفهومي و كنشي حرمت‎خود و خودپنداشت و نقش والدين در شكل‎گيري آنها مورد بحث قرار گرفت.

کد مقاله 17653
تعداد بازدید 555

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397