عنوان | سبکهاي والدگري و پيشرفت تحصيلي: نقش واسطه گر خودپنداشت يا حرمت خود؟ |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی تحولی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 8 پیاپی 30 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1390 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 155-143 |
کلید واژه | پیشرفت تحصیلی حرمت خود سبک والدگری فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری مستبدانه فرزندپروری سهل گیرانه خودپنداشت واسطه گری سبکهای والدینی |
چکیده |
اين پژوهش با هدف تعيين نقش واسطهگر حرمتخود و خودپنداشت در رابطه بين سبكهاي والدگري و پيشرفت تحصيلي\r\n بر پايه يك مدل علي در نمونهاي متشكل از 304 دانشآموز (152 دختر و 152 پسر) پايه چهارم دبستان شهر تهران\r\n و والدين آنها اجرا شد. دانشآموزان به دو مقياس خودپنداشت كودكان (پيرز، 1986) و مقياس حرمتخود پوپ (پوپ و مكهيل، 1988) و والدين آنها به مقياس سبكهاي والدگري (بامريند، 1973) پاسخ دادند. نتايج تحليل مسير نشان دادند: 1) آثار مستقيم هر سه سبك سهلگيرانه، مستبدانه و مقتدرانه بر پيشرفت تحصيلي معنادار هستند، 2) اثر مستقيم حرمتخود بر پيشرفت تحصيلي معنادار است اما اثر مستقيم خودپنداشت معنادار نيست و 3) حرمتخود فقط واسطه سبك والدگري سهلگيرانه با پيشرفت تحصيلي است. نتايج بر اساس تفاوت در ساختار مفهومي و كنشي حرمتخود و خودپنداشت و نقش والدين در شكلگيري آنها مورد بحث قرار گرفت. |
کد مقاله | 17653 |
تعداد بازدید | 555 |
|