چکیده
|
هدف از این پژوهش، بررسی عوامل بازدارنده موثر بر میزان شرکت معلمان زن مقطع سه گانه تحصیلی در فعالیتهای ورزشی شهر مرند به منظور ارائه راهکارهای مناسب میباشد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی- توصیفی بوده و به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن مقاطع سه گانه تحصیلی شهر مرند در سال 1391 به تعداد 491 نفر میباشد. 215 نفر با استفاده از جدول مورگان به صورت نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه استاندارد عوامل بازدارنده فعالیتهای ورزشی با پایایی \r\n0/87 = α و پرسشنامه مربوط به مشخصات فردی پاسخگویان میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی ضریب همبستگی اسپیرمن، کروسکال والیس و خی دو استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین عوامل بازدارنده و خرده مقیاسهای روانشناختی (0/192- = p ≤ 0/01 , r )، اجتماعی و فرهنگی\r\n (0/240- = p ≤ 0/01 , r )، مدیریتی (0/177- = p ≤ 0/05 , r )، و اماکن و تجهیزات (0/169- = p ≤ 0/01 , r )،با میزان مشارکت ورزشی بانوان معلم ارتباط منفی و معناداری وجود دارد. بین خرده مقیاس شخصی (0/065- = p >/ 0/01 , r )، و اقتصادی و مالی (0/075 = p >/ 0/05 , r )، با میزان مشارکت ورزشی بانوان معلم ارتباط معناداری وجود ندارد. همچنین بین نظرات معلمان زن مقاطع سه گانه تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی و متوسطه) در میزان مشارکت در فعالیتهای ورزشی و عوامل بازدارانده مشارکت تفاوت معناداری وجود ندارد. بین میزان مشارکت ورزشی و سابقه ورزشی با سن، رشته تحصیلی و مدرک تحصیلی ارتباط معناداری وجود ندارد. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که با افزایش تنوع عوامل بازدارنده، میزان مشارکت در فعالیتهای ورزشی کاهش مییابد و از شرکت بانوان معلم در ورزش جلوگیری می کند، لذا توجه مسئولین امر نسبت به کاهش این عوامل با استفاده از برنامه های هدفمند و سیاست گزاری اصولی می تواند مشارکت زنان را در فعالیت ورزشی هموار نموده و موجبات توسعه و رشد جامعه را فراهم آورد.
|