عنوان | درمانگري افسردگي: تأليف شناخت رفتار درمانگري گروهي، مهارت آموزي والدين و جلسههاي مشترک نوجوانان والدين |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی تحولی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 3 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1386 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 332-323 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | شناخت رفتار درمانی اختلالهای افسرده وار نوجوانان شناخت رفتار درمانگری گروهی مهارت آموزی والدین جلسههای مشترک والدین نوجوانان |
چکیده |
در اين پژوهش به بررسي اثربخشي شناخت ـ رفتار درمانگري گروهي نوجوانان همراه با مهارت آموزي والدين و جلسه هاي مشترك نوجوانان والدين در كاهش نشانه هاي افسرده وار نوجوانان ايراني پرداخته شد. تعداد 64 نفر از نوجواناني كه براساس آزمون افسردگي بك (BDI؛ بك و استير، 1993) نمره 10 يا بالاتر كسب كرده بودند انتخاب شدند و به طور مساوي در دو گروه آزمايش و كنترل قرار گرفتند. نوجوانان گروه آزمايش در خلال 6 هفته، 12 جلسه شناخت ـ رفتار درمانگري و مادران آنها 6 جلسه مهارت آموزي والدين را دريافت كردند. سپس 5 جلسه مشترك نوجوانان ـ مادران متمركز بر تمرين عملي مهارتهاي ارتباطي براي گروه آزمايشي برگزار شد در حالي كه در گروه كنترل هيچ گونه مداخله اي صورت نگرفت. نتايج تحليلهاي آماري نشان دادند كه نشانه هاي افسرده وار پس از شناخت درمانگري گروهي توام با مهارت ـ آموزي والدين به طور معناداري كاهش يافتند و معناداري تفاوت ميانگينهاي پس آزمون نخست و پس آزمون نهايي نيز تاثير جلسه هاي مشترك والدين ـ نوجوانان را برجسته كرد. اهميت عملي يافته هاي پژوهش در قلمرو پيشگيري و درمانگري اختلالهاي افسرده وار نوجوانان مورد بحث قرار گرفت. |
کد مقاله | 17637 |
تعداد بازدید | 626 |
|