عنوان
|
تأثیر تبلیغات تجاری شهری بر مصرف گرایی زنان شهر تهران |
تعداد صفحات
|
26 |
نویسنده
|
سیدیعقوب موسوی - طیبه احمدی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی - موسسه آموزش عالی سبز پیاپی 4 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
124-99 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تهران تبلیغات تجاری فردگرایی مصرف گرایی اقناع زنان شهر تهران تبلیغات تجاری شهری مادی گرایی بیان خود مصرف گرایی زنان
|
موضوع
|
زن و تبليغ زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات
|
چکیده
|
با افزايش دامنه فعاليت هاي رسانه هاي مختلف و تشويق به مصرف بيش تر انواع مختلف از کالا و خدمات، شکل هاي جديدي از رفتار مصرفي و تبعات ناهنجار آن در شهرهاي بزرگ گسترش يافته است. استفاده از وسايل تاثيرگذار بر ذهن انسان، براي سودمند جلوه دادن کالاهاي توليدشده و در نتيجه خريد و مصرف آن در سطوح گسترده اجتماعي، گذشته از توليد فرهنگ و نگرش جديد در فضاي شهري، تاثير قابل ملاحظه اي نيز بر نظام رفتاري ساکنين در شهرها بر جا گذاشته است. مي توان گفت بنا به علل مختلف از جمله به دليل فزوني فعاليت هاي تبليغاتي و رسانه اي، تمايل به مصرف زياد در لايه هاي بسيار گسترده اي از مردم به صورت يک قاعده و هنجار اجتماعي و بعضا داراي عوارض درآمده است. با توجه به اهميت جامعه شناختي موضوع مصرف در نظام کارکرد شهري اين پژوهش در صدد است تا به بررسي رابطه ميان ميزان مصرف گرايي زنان شهر تهران و تبليغات تجاري موجود شهري 1 بپردازد. چرا که بنا به دلايل و عوامل مختلف، زنان بيش ترين سطح از مصرف شهري را در مقابسه با مردان به خود اختصاص مي دهند. از تبيين هاي نظري مختلف از جمله نظريه اقناع براي واکاوي تحليلي و مفهومي موضوع مورد استفاده قرار گرفته است. روش مورد استفاده در پژوهش، پيمايش، و ابزار گردآوري داده ها نيز پرسش نامه و نمونه مورد بررسي 270 نفر از زنان شهروند ساکن در شهر تهران و مراجعه کننده به مراکز خريد است که با روش نمونه گيري خوشه اي طبقه بندي شده اتفاقي انتخاب شده اند. نتايج به دست آمده مبين آن است که ميان تبليغات تجاري در شهر و ميزان و نوع مصرف گرايي زنان رابطه معني دار وجود دارد. در اين ميان متغير واسط تمايل به مصرف زياد و نگرش مادي گرايانه، نقش تعيين کننده اي در سطح مصرف افراد مورد تحقيق دارد.
|