عنوان | بررسی رابطه تعارض زناشویی و نظارت والدین با انگیزه تحصیلی دانشآموزان |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه مشاوره کاربردی - دانشگاه شهید چمران اهواز - علمی پژوهشی شماره 1 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 50-35 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نظارت والدین انگیزش تحصیلی تعارض زناشویی |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی تعارض زناشویی و نظارت والدین با انگیزه ی تحصیلی دانش آموزان پایه اول متوسطه شهر اهواز بود. نمونه مورد مطالعه شامل 481 دانش آموز (77 پسر و 404 دختر) بودند که از بین دانش آموزان سال اول دبیرستانهای شهر اهواز با روش تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. مقیاس تعارض زناشویی(PMCS)، مقیاس نظارت والدین(PMS)، سنجه اطلاعات عمومی مدرسه (GSIM) ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش بودند. جهت بررسی ابعاد مختلف مساله ی پژوهش شش فرضیه طراحی شد. برای آزمون فرضیه های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و روش رگرسیون و آزمون معناداری سوبل استفاده گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که تعارض زناشویی با انگیزه تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی معنادار و نظارت والدین با انگیزه تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معنادار دارد. براساس شواهد بدست آمده نظارت والدین میانجیرابطهی بین تعارض زناشویی و انگیزه تحصیلی دانشآموزان است. نتایج پژوهش حاضر یک فرایند والدینی محتمل را نشان میدهد که در آن تعارض زناشویی و نظارت والدین میتواند بر انگیزه تحصیلی دانش آموز تاثیر بگذارد. |
کد مقاله | 17572 |
تعداد بازدید | 467 |
|