عنوان
|
پایگاه خانوادگی و کیفیت ارزشهای مذهبی در ایران |
تعداد صفحات
|
21 |
نویسنده
|
تقی آزادارمکی - مهدی اعتمادی فرد |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی ایران (جامعهشناسی معاصر سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات - علمی پژوهشی سال 2 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
25-5 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پایگاه اجتماعی اقتصادی پایگاه اجتماعی پایگاه اقتصادی ارزشهای مذهبی معناگرایی مذهبی و مناسک گرایی مذهبی اخلاق اقتصادی پایگاه خانوادگی
|
موضوع
|
جنسيت و دين / زن و دين / خانواده و دین
|
چکیده
|
در مقاله حاضر ارزشهای مذهبی به دو سنخ «مناسکگرایی مذهبی» و «معناگرایی مذهبی» تفکیک شده و در نهایت به بررسی تأثیر «پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی خانوادههای ایرانی» بر آنها پرداخته شده است. به لحاظ مفهومشناسانه، تعریف اساسی دورکیم مبنا قرار گرفته و به لحاظ نظری نیز مباحث وبر در شیوههای تأثیرگذاری و تأثیرپذیری ارزشهای ذهنی بر منزلت عینی کنشگران مذهبی و همچنین شیوههای اثرگذاری اخلاق اقتصادی ناشی از آن بر ارزشهای مذهبی مورد توجه بوده است. بر این اساس دو فرضیه به دست آمده و در نهایت با توجه به دادههای پیمایش ملّی «بررسی ارزشهای ذهنی ایرانیان» مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته و ارتباط متغیر مستقل (x) و متغیر وابسته (y) براساس فرمول رگوسیونی استخراج شده است. رابطه میان دو متغیر در فرضیه نخست (پایگاه اقتصادی ـ اجماعی خانوادههای ایرانی و مناسکگرایی مذهبی) معنادار و مثبت بوده و این فرضیه با اطمینان 99 درصد به تأیید رسید. فرمول رگرسیونی به دست آمده براساس محاسبه ضریب استاندارشده بتا در خصوص این متغیر عبارتست از: y = 0/075 x به عبارت دیگر، به ازاء هر واحد تغییر در متغیر مستقل (پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی خانوادههای ایرانی) متغیر وابسته (مناسکگرایی مذهبی) به میزان 075/0 واحد تغییر خواهد یافت. رابطه میان دو متغیر در فرضیه دوم (پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی خانوادههای ایرانی و معناگرایی مذهبی) نیز معنادار و مثبت بوده و این فرضیه هم با اطمینان 99 درصد تأیید شد. فرمول رگرسیونی به دست آمده برای این فرضیه براساس محاسبه ضریب استاندارشده بتا عبارتست از: y = 0/099 x بنابراین، به ازاء هر واحد تغییر متغیر مستقل (پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی خانواده ایرانی)، متغیر وابسته (معناگرایی مذهبی) 099/0 واحد تغییر مییابد.
|