عنوان
|
بررسی تأثیر تحصیلات زنان بر جهت گیری ارزشی آنان نسبت به توسعه |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
حسن سرایی - سوسن سهامی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی ایران (جامعهشناسی معاصر سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات - علمی پژوهشی سال 1 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1388 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
5- 26 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تحصیلات توسعه ارزشهای اجتماعی عقلانیت عام گرایی علم گرایی جهانیگرایی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش جنسيت و توسعه / زن و توسعه / زن در برنامههاي توسعه
|
چکیده
|
ارزش ها از ابتدا به عنوان یک مفهوم محوري در علوم اجتماعی مطرح بوده است . مطالعه ي ارزش ها براي تبیین شخصیت و نظام هاي اجتماعی بسیار مهم وتعیین کننده است .ارزش ها براي بازنگري درجامعه وفرد ، دنبال کردن تغییرات در طول زمان وبراي تبیین پایه هاي انگیزشی رفتار ونگرش ها استفاده می شوند . افراد وگروه ها در ارزش ها متفاوت هستند ، با توجه به تغییراتی که در سال هاي اخیر در زمینه ي حضور زنان در عرصه هاي آموزشی در سطوح مختلف بوجود آمده است سئوال اصلی تحقیق این است که آیا دستیابی زنان به تحصیلات عالی توانسته است جهت گیري زنان را به سمت ارزش هاي توسعه سوق دهد. دیدگاه هاي نوین از کارل مارکس تا دانیل بل استدلال می کندکه توسعه اقتصادي، تغییرات فرهنگی را ایجاد می کنند ،اما دیگران از وبر تا هانتیگتون ادعا می کنند که ارزش هاي فرهنگی بر جامعه تاثیر می گذارند . دراین تحقیق تأثیر تحصیلات بر ارزش هاي توسعه مدار زنان مورد بررسی قرار گرفته است و براي سنجش ارزش هاي توسعه مدار با یک رویکرد فرهنگی دیدگاههاي جامعه شناسی را در زمینه تغییرات وتوسعه و دیدگاههاي روان- شناسی اجتماعی در زمینه ارزش ها را بررسی کرده و براساس مبانی نظري خوشه هاي از ارزش ها را بدست آورده ایم. سپس با ساخت پرسشنامه ي اولیه و انجام مطالعه مقدماتی و تحلیل عاملی خوشهاي از ارزش ها را که بر روي یک عامل قرار گرفته اند را انتخاب کرده ایم که عبارتند از: جهانی گرایی، عام گرایی، اعتماد، علم گرایی، عقلانیت 45 ساله شهرشیراز هستند، روش تحقیقپیمایشی، با استفاده از - و رضایت از زندگی است.جامعه نمونه 534 زن 15 پرسشنامه بود. پرسشنامه داراي روایی صوري است. و براي پایایی از آلفاي کرونباخ استفاده کرده ایم یافته هاي تحقیق نشان میدهد که تحصیلات عالی گرایش به ارزش هاي علم گرایی وجهانی گرایی را افزایش میدهد. و میانگین عام گرایی در زنان با تحصیلات عالی بیش از دیگر زنان بوده اما این تفاوت از نظر آماري معنی دار نبوده است. عقلانیت نیز در زنان با تحصیلات عالی بیش از دیگر زنان بوده، اما این تفاوت از نظر آماري معنی دار نبوده است.به عبارتی با توجه به ادبیات تحقیق ونظریه ها در زمینه ارزش وتوسعه، آموزش به عنوان یک عامل اساسی در خلق ارزش هاي مدرن و توسعه یافته مطرح است.یافته هاي تحقیق نیز در همین راستا نشان می دهد که آموزش عالی به عنوان یک متغییر مستقل توانسته نوعی قابلیت و تحرك ذهنی در قالب جهت گیري ارزشی زنان به سمت توسعه ایجاد کند.
|