عنوان
|
جنس پرستی در برنامههای آموزشی و کتابهای درسی مدارس در آموزش و پرورش و تأثیر آن بر اجتماعی شدن افراد در ایران ( 1386 ه. ش) |
تعداد صفحات
|
32 |
نویسنده
|
سیف الله سیف اللهی - مریم ابراهیمی منش |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی ایران (جامعهشناسی معاصر سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات - علمی پژوهشی سال 1 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1387 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
124-93 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جامعهپذیری آموزش و پرورش مدرسه کتابهای درسی اجتماعی شدن جنس پرستی برنامههای آموزشی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش
|
چکیده
|
شیوه جامعهپذیری یادگیرندگان، اعم از دختر و پسر، در نظام آموزشی کشور بسیار مهم میباشند. زیرا آنان پدران و مادران آینده هستند که نقش مهم و زیربنایی در اداره امور جامعه دارند. بنابراین باید افراد جامعه طوری آموزش ببیننند که برای با هم زیستن در جامعه آماده شوند. در این میان، نقش زنان در آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان پر اهمیتتر است. اولین نقش زنان، نقش تربیتی آنان است. تقریباً در تمام جوامع و به خصوص در جامعه ایرانی که هنوز نشانههایی از تربیت سنتی در خانوادهها حاکم است. تربیت پایهای کودکان تا سنین هفت سالگی بر عهده مادران است. به اعتقاد بیشتر روانشناسان، جهان بینی کودکان در این سنین شکل میگیرد. دومین نقش زن،تأثیر وی در ارتباط با اقتصاد جامعه است. این تأثیر میتواند به ظاهر در محدوده آشپزخانه انجام شود؛ ولی میتوان گفت این محدوده کوچک، نقش مهمی در اقتصاد خانواده و در نتیجه اقتصاد جامعه دارد. زنان با درایت، میتوانند این نقش مهم را بهخوبی در زمینه اقتصادی ایفا کنند. سومین و مهمترین نقش آنان، که به ندرت مورد توجه قرار گرفته، نقش عاطفی آنان است، زن به عنوان عاملی مهم در تحکیم خانواده و واسطه ارتباط عاطفی بین اعضای خانواده میباشد. برقراری یک رابطه عاطفی خوب در خانواده میتواند به ایجاد روابط انسانی در کل جامعه کمک کند. \r\nآموزش و پرورش از جهتی بر حفظ و نگهداری میراث فرهنگی تکیه دارد و از جهت دیگر برای دگرگونی و تحول آن در جهت کمال میکوشد در این میان وظیفه فرد در جامعه، قبول فرهنگ جامعه، و وفاداری به آن، و از سوی دیگر، تلاش در جهت اصلاح و سازگاری هر چه بیشتر آن با شرایط و متقضیات محیط اجتماعی است.\r\nنظام آموزشی و پرورشی جامعه با برنامههای آموزشی خود به تحکیم مبانی اخلاقی، ارزشها، مفاهیم و مضامین مذهبی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افراد جامعه یاری میرساند. \r\nآموزش و پرورش جهت انتقال اطلاعات و ایجاد تغییرات در دانشآموزان، از آموزشهای مستقیم و غیرمستقیم سود میجویند. کودکان، نوجوانان و جوانان نه فقط با جامعه و افراد جامعه و نقشی که برعهده دارند آشنا میشوند بلکه مهمتر از آن، به نتایج عملکرد خودشان، به عنوان انسانی مسئول، تصمیم گیرنده و خلاق، نیز آشنا میشوند.\r\nیکی از عوامل مؤثر بر شکلگیری رویکرد دانشآموزان نسبت به نقشی که با توجه به جنسیت میتوانند برعهده گیرند، کتابهای درسی و تأکید در دوران تحصیلی نسبت به نقشهاست. کتابهای درسی نه فقط آموزش کلاسیک را انجام میدهند بلکه تأثیر مهمی در برداشت کودک از جامعه برجای میگذارند.\r\nاز طریق کتابها، کودک دایره واژگان خود را گسترش میدهد، با پدیدههای جدید در زندگی آشنا میشود، روابط اجتماعی را فرامیگیرد، با افراد جامعه و نقش و اهمیت آنها در جامعه و به طور کلی با زندگی آشنا میگردد.\r\nتقریباً نیمی از یادگیرندگان مدارس کشور، دختران هستند. امکانات آموزش و پرورش باید به صورت یکسان در اختیار دختران و پسران قرار گیرد تا آنان امکان بروز استعدادها، قابلیتها و مهارتهای خود را در مدرسه داشته باشند.\r\nبا دقت در آن چه ذکر گردید، اهمیت توجه به برنامههای درسی در تدوین محتوای کتب درسی مناسب، که محور بنیادین آموزش بوده، محرز میگردد. با پیشرفت روزافزون رشته برنامه درسی که با توسل به یافتههای جامعهشناسی، روانشناسی، فلسفه آموزش و پرورش و کلیه رشتههایی که به نوعی با تربیت انسانی سروکار دارد، تحقق یافته است بایستی دست اندرکاران نگرش عمیق و مستمری بر محتوای کتب درسی در مقاطع گوناگون تحصیلی جهت بهینهسازی کتب درسی داشته باشند.\r\nدر این مقاله موضوع جنسپرستی در برنامههای آموزشی، بالاخص در تدوین کتابهای درسی و تأثیر آن در اجتماعی شدن افراد در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که برنامههای آموزشی به طور غیرعمدی و ناخودآگاه مسأله جنس پرستی، تبعیض جنسیتی را در کتابهای درسی در دورههای ابتدایی، راهنمایی و متوسطه ترویج مینمایند.
|