عنوان
|
اثربخشي آموزش فرزندپروري مثبت بر تنيدگي مادران كودكان داراي اختلال بيشفعالی/ نقص توجه در شهر کرج |
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
مهناز علی اکبری دهکردی - احمد علیپور - مریم اسماعیلزاده کیابانی - طیبه محتشمی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی سابق) - پژوهشکده کودکان استثنایی - علمی پژوهشی سال 13 شماره 4 پیاپی 50 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
31-23 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تنیدگی والدینی اختلال بیش فعالی کم توجهی تنیدگی مادران برنامه فرزندپروری مثبت فرزندپروری مثبت کرج (شهرستان)
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش تربيت در خانواده مادري/ نامادري روابط خانوادگي
|
چکیده
|
هدف: این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت بر تنیدگی مادران کودکان دارای اختلال بیشفعالی ـ نقص توجه میباشد. \r\nروش: در این مطالعه تعداد 24 نفر از مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیشفعالی انتخاب و به روش تصادفی به طور مساوی به دو گروه آزمایش و کنترل اختصاص یافتند علاوه بر برنامههای دارودرمانی مشترک در هر دو گروه به مادران گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 2 ساعته و به صورت هفتگی برنامه فرزندپروری مثبت آموزش داده شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه 101 سوالی تنیدگی والدین بود که در سه مرحله تکمیل گردید. دادههای حاصل با روش آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر بررسی شدند. \r\nیافتهها: نتایج نشان داد که آموزش فرزندپروری مثبت بر کاهش تنیدگی مادران کودکان دارای اختلال بیشفعالی / نقص توجه در مؤثر بوده است.\r\nنتیجهگیری: پیشنهاد میشود در جهت ارتقاء سلامت روانی والدین، این روش در کنار روشهای مرسوم در این اختلال به مادران آموزش داده شود.
|