عنوان
|
اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله بر سطح استرس و نااميدی مادران كودكان كم توان ذهنی |
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
شیرین ولیزاده - آزیتا داودیفر - رحمان بردی اوزونی دوجی - زهرا اعلایی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی سابق) - پژوهشکده کودکان استثنایی - علمی پژوهشی سال 10 شماره 3 پیاپی 37 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
244-237 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
استرس مادران مهارتهای مقابلهای کم توان ذهنی ناامیدی اثربخشی آموزش مادران کودکان کم توان ذهنی کودکان کم توان ذهنی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش مادري/ نامادري
|
چکیده
|
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعيين اثربخشي آموزش مهارتهاي مقابله بر سطح استرس و نااميدي مادران با كودك كم توان ذهني است. روش: پژوهش حاضر، مطالعه اي نيمه تجربي با طرح پيش آزمون – پس آزمون با گروه كنترل است. جامعه آماري پژوهش، شامل همه مادران داراي فرزند كم توان ذهني تحت پوشش سازمان بهزيستي بودند كه از اين افراد 44 نفر با توجه به معيارهاي ورود، به صورت تصادفي، به عنوان نمونه انتخاب شدند. از اين تعداد 22 نفر، به صورت تصادفي، در گروه آزمايش و 22 نفر به همان شيوه، در گروه كنترل قرار گرفتند. گروه آزمايش، 12 جلسه آموزش مهارتهاي مقابله اي را (هر جلسه 90 دقيقه) دريافت كردند؛ درحالي كه گروه كنترل، هيچ مداخله اي دريافت نكردند. ابزارگردآوري داده هاي پژوهش، پرسشنامة منابع و استرس و مقياس نااميدي بك بود. يافته ها: نتايج به دست آمده، نشان داد كه آموزش مهارتهاي مقابله، سطح استرس و نااميدي مادران كودكان كم توان ذهني را به طور معناداري، كاهش داده است. نتيجه گيري: مادران داراي كودك كم توان ذهني، استرس و نااميدي فراواني را تحمل مي كنند. و استفاده از آموزش مهارتهاي مقابله، سطح استرس و نااميدي مادران كودكان كم توان ذهني را كاهش ميدهد.
|