• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقايسه اثرات آموزش‌های عزت نفس، خودكارآمدی و انگيزش پيشرفت بر كيفيت زندگی زنان مبتلا به ناتوانی جسمی حركتی
تعداد صفحات 16
نویسنده اعظم مرادی - مختار ملک پور - شعله امیری - حسین مولوی - ابوالقاسم نوری
مشخصات نشریه فصلنامه کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی سابق) - پژوهشکده کودکان استثنایی - علمی پژوهشی سال 10 شماره 1 پیاپی 35
تاریخ انتشار بهار - 1389
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 64-49
زبان فارسی
کلید واژه عزت نفس زنان  انگیزش  آموزش گروهی بانوان  کیفیت زندگی زنان  آموزش گروهی  خودکارآمدی  سلامت روانی زنان  عزت نفس  زنان دچار ناتوانی جسمی حرکتی  کیفیت زندگی  انگیزش پیشرفت  سلامت روانی  
موضوع بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت     زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش    
چکیده هدف اين تحقيق بررسي و مقايسه تأثير آموزشهاي عزت نفس، خودكارآمدي و انگيزش پيشرفت بر كيفيت زندگي و حيطه هاي آن در زنان مبتلا به ناتوانی جسمی حرکتی شهر اصفهان بود. \r\nروش: براي نمونه گيري 80 نفر از اعضاي زن 35 - 18 ساله جامعه معلولین شعبه شهر اصفهان که ویژه افراد مبتلا به ناتواني جسمي -حركتي است، به شيوه تصادفي انتخاب شدند و پس از اجراي پرسشنامه كيفيت زندگي سازمان بهداشت جهاني ، 40 نفر از آنهاكه كيفيت زندگي شان از نيم ديگر آزمودنيها پايين تر بود، به مثابه نمونه نهايي انتخاب و به طور تصادفي ، به سه گروه آزمايشي و يك گروه گواه واگذار شدند. سپس براي هر يك از گروههاي آزمايشي 1، 2 و 3 به ترتیب برنامه آموزش گروهی عزت نفس، آموزش گروهی خودکارآمدی و آموزش گروهي انگيزش پيشرفت، در قالب 9 جلسه هفتگي 120 دقيقه اي برگزار شد. پس از اتمام جلسات آموزش، پس آزمون (پرسشنامه كيفيت زندگي سازمان بهداشت جهاني) اجرا شد . براي سنجش ويژگيهاي جمعيت شناختي آزمودنيها، پرسشنامه مشخصات جمعيت شناختي به كار برده شد . براي تجزيه و تحليل داده ها از تحليل كوواريانس استفاده شد.\r\nیافته‌ها: نتایج حاکی از اثر‌بخشی آموزش گروهی خودکارآمدی (P= 0/043) و آموزش گروهی انگیزش پیشرفت (p= 0/048) و عدم اثر‌بخشی آموزش گروهی عزت نفس (p= 0/193) بر نمره کل کیفیت زندگی است؛ ضمناً اثر‌بخشی سه نوع آموزش گروهی با یکدیگر تفاوت معنی‌داری نداشت. یافته‌ها همچنین نشان دهنده اثر‌بخشی آموزش گروهی عزت نفس (p= 0/013)، آموزش گروهی خود کارآمدی (p= 0/005) و آموزش گروهی انگیزش پیشرفت (p= 0/049) بر حیطه سلامت روانی، کیفیت زندگی و عدم اثر‌بخشی آنها بر حیطه‌های سلامت جسمانی و سلامت محیط کیفیت زندگی بود. \r\nنتیجه‌گیری: هر سه مداخله مورد استفاده در این پژوهش به ویژه روش‌های آموزش گروهی خودکارآمدی و آموزش گروهی انگیزش پیشرفت می‌تواند بر بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به ناتوانی جسمی و در نتیجه توانبخشی آنها، مؤثر باشد.

کد مقاله 17486
تعداد بازدید 911

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397