عنوان
|
انگيزههاي زنان كارآفرين در راه اندازي كسب و كار و تأثير آن در رشد كسب و كار |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
زهرا آراستی - محمدمهدی ملکی - محبوبه والینژاد - محمدحسن مبارکی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 11 شماره 1 پیاپی 34 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
92-71 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زنان کارآفرین انگیزه کارآفرینی زنان کسب و کار ایجاد کسب و کار رشد کسب و کار انگیزههای زنان
|
موضوع
|
اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال
|
چکیده
|
هدف اين پژوهش شناسايي تاثير انواع انگيزه هاي راه اندازي كسب و كار بر رشد كسب و كارهاي زنان بود. لذا با استفاده از روش توصيفي پيمايشي در جامعه آماري زنان كارآفرين، داده هاي حاصل از 62 پرسشنامه تحليل شد. ابتدا انگيزه هاي راه اندازي كسب و كار در پنج گروه انگيزه اصلي دسته بندي شدند و با توجه به مباني نظري پژوهش و ماهيت انگيزه ها در هر دسته، به صورت كارآفرينان آرمان طلب، توفيق طلب، اجباري، اجتماعي و انعطاف طلب نام گذاري شدند. سپس براي شناسايي تاثير پنج گروه انگيزه هاي راه اندازي كسب و كار بر چهار شاخص رشد از آزمون مربع كاي استفاده شد. بر اساس نتايج به دست آمده، هر پنج گروه زنان كارآفرين در فروش رشد داشتند، همه گروه ها به جز كارآفرينان اجباري رشد در سهم بازار را تجربه كرده بودند، در حالي كه فقط كارآفرينان توفيق طلب در تعداد كارمندان رشد داشتند و فقط كارآفرينان گروه هاي توفيق طلب و اجتماعي از رشد در تنوع محصولات/خدمات بهره مند بودند. نتايج اين پژوهش مبني بر تفاوت بسيار در انگيزه هاي شروع كسب و كار در ميان گروه هاي مختلف زنان كارآفرين و تاثير اين انگيزه ها در رشد كسب و كارهاي زنان، لزوم سياست گذاري توسعه كارآفريني زنان متناسب با انگيزه ها و نحوه رشد كسب و كار را نشان مي دهد.
|