عنوان | جدال فمينيسم رمانتیک و فمينيسم اگزيستانسياليست؛ تحليل گفتمان فيلم «برخورد خيلی نزدیک» |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات (مصوب وزارت علوم) سال 9 پیاپی 32 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 54-37 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روابط زوجین زنانگی تحلیل گفتمان روابط عاشقانه فمینیسم اگزیستانسیالیست زن و شوهر فمینیسم رمانتیک فیلم برخورد خیلی نزدیک |
موضوع | روابط زن و مرد در رسانه روابط زوجين |
چکیده |
اصالت محوريت زندگي عادي و لذت بردن از آن و يا عدم اصيل شمردن آن و تصميم بر مبارزه با خود و طبيعت وجه مميزه ي دو مكتب فمينيستي رمانتيك و اگزيستانسياليست است. فمينيسم رمانتيك با انتخاب مسير «زنانه» ي مهرباني براي ايجاد تغييرات مد نظر خود در جهان، در عين مبارزه با آنچه كه آن را زشتي و پلشتي مي داند، به ادامه يافتن جريان حيات معتقد بوده و « لذت در حين ايجاد تغيير» را براي پيروان خود و همچنين براي ابژه ي تغيير يعني مردان به ارمغان مي آورد اما فمينيسم اگزيستانسياليست، لذت زندگي را از هم از زنان مبارزه گر و هم از ابژه هاي آن ها (مردان) مي گيرد. فيلم «برخورد خيلي نزديك»، دربردارنده ي دو نوع نگاه به ارتباط ميان زنان و مردان است. ديدگاه «ناهيد» دربردارنده ي ضديت با مردان و دوري جستن از آنان است، حتي اگر اين دوري جستن به عدم ارضاي رواني خود او و ايجاد عقده هاي رواني در او بيانجامد. اما « نرگس» مشكلي با مردان نداشته و با شوهر خود روابط عاشقانه اي دارد. زندگي به تصوير كشيده شده براي نرگس، سراسر موفقيت و شادي؛ و براي ناهيد سراسر شكست و اندوه است. فيلم درصدد ترويج اين انديشه است كه راهبرد « ايجاد تغيير» در جهان كه راهبرد فمينيسم رمانتيك است و با روش هاي نرم زنانه صورت مي گيرد بهتر از راهبرد « مبارزه» است كه در فمينيسم اگزيستانسياليست دنبال مي شود. |
کد مقاله | 17451 |
تعداد بازدید | 734 |
|