عنوان
|
موانع ارتقای زنان در نظام آموزش پزشكی ايران: مطالعهای كيفی در جامعهشناسی آموزش پزشکی |
تعداد صفحات
|
31 |
نویسنده
|
ابوعلی ودادهیر - محمد هانی ساداتی - مرتضی نوربخش |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات (مصوب وزارت علوم) سال 9 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
41-11 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زنان در آموزش عالی شکاف جنسیتی ارتقاء زنان برابری فرصتها جامعهشناسی آموزش پزشکی موانع ارتقا آموزش زنان مطالعه کیفی ارتقاء شغلی زنان زنان در آموزش عالی ایران ارتقاء شغلی نظام آموزش پزشکی
|
موضوع
|
آسيبشناسي اجتماعي زنان اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش
|
چکیده
|
صرف نظر از اينكه در يك دهه گذشته سهم زنان در آموزش عالي، به ويژه در مقاطع كارشناسي و عمومي افزايش يافته است و بارقه هايي از گسترش حضور زنان در موقعيت هاي شغلي بالاتر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ديده مي شود، اما حضور ايشان در مقاطع بالاي تحصيلي و شغلي نظام آموزش پزشكي همچنان اندك و كمرنگ بوده و نابرابري ها و تحريم هاي اجتماعي مبتني بر جنسيت در اين حوزه چشمگير است. در اين مقاله، با اتخاذ رويكرد روش شناختي كيفي و با استفاده از تكنيك « مصاحبه با مطلعين كليدي» تلاش شده است فهم شماري از مطلعين كليدي نظام آموزش پزشكي ايران درباره اين موضوع مورد مطالعه قرار گيرد. يافته هاي اين واكاوي نشان مي دهد كه مشاركت كنندگان، پنج مقوله يا عامل مهم مرتبط با عامليت و ساختار را به مثابه موانع عمده در مشاركت جدي و واقعي زنان در مقاطع و مدارج بالاي علمي و دانشگاهي نظام آموزش پزشكي مشخص كرده اند. اين پنج عامل بازدارنده عبارتند از: « وارد شدن به حوزه ازدواج و خانواده»، « مردسالاري يا پدرسالاري موجود در فرهنگ جامعه ايراني»، « مسائل مالي و اقتصادي»، « تفاوت هاي روانشناختي موجود ميان دو جنس» و « مساله رعايت حدود شرعي و عرفي در روابط بين دو جنس». همچنين از نظر مشاركت كنندگان، اگرچه نقش مسئولين و تصميم گيران نظام آموزش پزشكي در عدم دستيابي زنان به پست هاي مديريتي پررنگ است، اما نمي توان نقشي بازدارنده در خصوص ادامه تحصيل زنان براي ايشان قائل شد. من حيث المجموع، مي توان عامل « خانواده مردسالار و مبتني بر كليشه هاي جنسيتي» را در صورت بندي تحريم هاي اجتماعي مبتني بر جنسيت و سلب فرصت هاي برابر پيشرفت از زنان در حوزه نظام آموزش پزشكي ايران به عنوان عاملي بسيار موثر معرفي نمود.
|