عنوان
|
بررسی نقش سبکهای تربيتی خانوادههای سنتی و مدرن بر عملکرد تحصيلی فرزندان |
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
مرتضی علوی اعلاء |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهش در برنامهريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربیتی سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان - با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران - علمی پژوهشی سال 11 شماره 14 پیاپی 41 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
115-104 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
خانواده سنتی خانواده مدرن سبکهای تربیتی والدین عملکرد تحصیلی سبکهای تربیتی خانواده سنتی و مدرن تربیت سنتی تربیت مدرن
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش تربيت در خانواده خانواده - سنت و مدرنيته
|
چکیده
|
کيفيت و محتوای همه نظامهای آموزشی تا حد زيادی متأثر از برنامه ريزی دقيق و کاربرد ابزار و سبکهای تربيتی متناسب است که بتواند در پيشبرد اهداف آموزشی جامعه نقش آفرينی کند. پژوهش حاضر، بررسی ومقايسه نقش سبکهای تربيتی خانوادههای سنتی ومدرن برعملکرد تحصيلی فرزندان است که بيان کننده سبک علمی ـ کاربردی خانوادههای سنتی و مدرن در تربيت و عملکرد تحصيلی و ارائه راهکار به آنهاست که مربيان اصلی فرزندان هستند. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی پيرسون است. جامعه آماری اين پژوهش را کليه دانشآموزان دختر و پسر دوره دبيرستان منطقه 8 آموزش و پرورش شهر تهران که در سال تحصيلی 91 ـ 92 مشغول به تحصيل بودند، شامل میشود که از بين آنها 428 نفر (192 دختر و 236 پسر) به روش نمونهگيری تصادفی انتخاب شدند. ملاک عملکرد، بر اساس معدل کتبی سال قبل يا ترم گذشتهشان بود. برای جمعآوری اطلاعات از يک پرسشنامه محقق ساخته با تعداد 42 پرسش استفاده شد. به منظور برآورد همسانی درونی، ازروش آلفای کرانباخ ابتدا برروی يک نمونه50 نفری که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، اجرا گرديد و ضريب اعتبار محاسبه شده 871 /0 به دست آمد. نتايج نشان دادند که 1 ـ سبکهای تربيتی میتوانند پيشرفت تحصيلی را پيشبينی کنند. 2 ـ بين متغيرهای سبکهای تربيتی و عملکرد تحصيلی رابطه معناداری وجود دارد. (p < 0.05). بين ميانگين نمرههای دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد؛ يعنی پسران بيشتر از دختران به سبک تربيتی مدرن پرورش میيابند. 4 ـ درسبک تربيت ترکيبی (سنتی و مدرن) تفاوت معناداری بين دختران و پسران وجود نداشته است.
|