• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی نقش سبک‌های تربيتی خانواده‌های سنتی و مدرن بر عملکرد تحصيلی فرزندان
تعداد صفحات 12
نویسنده مرتضی علوی اعلاء
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش در برنامه‌ريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربیتی سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان - با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران - علمی پژوهشی سال 11 شماره 14 پیاپی 41
تاریخ انتشار تابستان - 1393
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 115-104
زبان فارسی
کلید واژه خانواده سنتی  خانواده مدرن  سبک‌های تربیتی والدین  عملکرد تحصیلی  سبک‌های تربیتی  خانواده سنتی و مدرن  تربیت سنتی  تربیت مدرن  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     تربيت در خانواده     خانواده - سنت و مدرنيته    
چکیده کيفيت و محتوای همه نظام‌های آموزشی تا حد زيادی متأثر از برنامه ريزی دقيق و کاربرد ابزار و سبک‌های تربيتی متناسب است که بتواند در پيشبرد اهداف آموزشی جامعه نقش آفرينی کند. پژوهش حاضر، بررسی ومقايسه نقش سبک‌های تربيتی خانواده‌های سنتی ومدرن برعملکرد تحصيلی فرزندان است که بيان کننده سبک علمی ـ کاربردی خانواده‌های سنتی و مدرن در تربيت و عملکرد تحصيلی و ارائه راهکار به آنهاست که مربيان اصلی فرزندان هستند. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی پيرسون است. جامعه آماری اين پژوهش را کليه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره دبيرستان منطقه 8 آموزش و پرورش شهر تهران که در سال تحصيلی 91 ـ 92 مشغول به تحصيل بودند، شامل می‌شود که از بين آنها 428 نفر (192 دختر و 236 پسر) به روش نمونه‌گيری تصادفی انتخاب شدند. ملاک عملکرد، بر اساس معدل کتبی سال قبل يا ترم گذشته‌شان بود. برای جمع‌آوری اطلاعات از يک پرسشنامه محقق ساخته با تعداد 42 پرسش استفاده شد. به منظور برآورد همسانی درونی، ازروش آلفای کرانباخ ابتدا برروی يک نمونه50 نفری که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، اجرا گرديد و ضريب اعتبار محاسبه شده 871 /0 به دست آمد. نتايج نشان دادند که 1 ـ سبک‌های تربيتی می‌توانند پيشرفت تحصيلی را پيش‌بينی کنند. 2 ـ بين متغيرهای سبک‌های تربيتی و عملکرد تحصيلی رابطه معناداری وجود دارد. (p < 0.05). بين ميانگين نمره‌های دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد؛ يعنی پسران بيشتر از دختران به سبک تربيتی مدرن پرورش می‌يابند. 4 ـ درسبک تربيت ترکيبی (سنتی و مدرن) تفاوت معناداری بين دختران و پسران وجود نداشته است.

کد مقاله 17434
تعداد بازدید 846

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397