• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه بين وضعيت اقتصادی اجتماعی خانواده، فعاليت‌های خواندن در خانه، خودپنداره و نگرش دانش‌آموزان به خواندن با عملکرد سواد خواندن دانش‌آموزان (بر اساس مطالعات پرلز 2006)
تعداد صفحات 16
نویسنده رقیه قائد امینی - علیرضا کیامنش - رقیه قربانی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش در برنامه‌ريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربیتی سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان - با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران - علمی پژوهشی سال 11 شماره 14 پیاپی 41
تاریخ انتشار تابستان - 1393
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 103-88
زبان فارسی
کلید واژه وضعیت اقتصادی  وضعیت اجتماعی  وضعیت اقتصادی اجتماعی  وضعیت اجتماعی اقتصادی  وضعیت اقتصادی خانوار  وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده  وضعیت اجتماعی خانواده  عملکرد سواد خواندن  فعالیت‌های خواندن در خانه  خودپنداره خواندن  نگرش به خواندن  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش    
چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش وضعيت اقتصادی ـ اجتماعی خانواده، فعاليت‌های خواندن در خانه و متغيرهای مربوط به دانش‌آموز (خودپنداره خواندن و نگرش به خواندن دانش‌آموز) بر پيشرفت سواد خواندن، بر اساس داده‌های پرلز 2006 است. پرلز از يک طرح سه مرحله‌ای خوشه‌ای طبقه‌ای برای نمونه‌گيری استفاده کرده است. نمونه آماری استفاده شده در اين پژوهش، پس از پالايش 5411 دانش‌آموز چهارم ابتدايی است که در آزمون پرلز شرکت کرده بودند. ابزار مورد استفاده در مطالعه پرلز 2006 به دو دسته سؤالات آزمون سواد خواندن و پرسشنامه تقسيم می‌شود. با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری، اثر مستقيم، اثر غير مستقيم و اثرکل متغير وضعيت اقتصادی ـ اجتماعی خانواده (متغير نهفته برونزا) بر فعاليت‌های خواندن در خانه، خودپنداره خواندن و نگرش به خواندن دانش‌آموز (متغير نهفته درونزا) مورد بررسی قرار گرفت. پس از تأييد مدل‌های اندازه‌گيری متغيرهای نهفته و برازش مدل تابع ساختاری، نتايج نشان داد که مدل مورد آزمون، برازش مناسبی با داده‌ها دارد. ضمن اين که نقش وضعيت اقتصادی ـ اجتماعی، فعاليت‌های خواندن در خانه خودپنداره خواندن و نگرش به خواندن دانش‌آموز بر پيشرفت سواد خواندن تأييد شد. در مجموع، نتايج پژوهش نشان داد که وضعيت اقتصادی ـ اجتماعی نقش مهمی در تبيين و پيش‌بينی واريانس پيشرفت خواندن دارد. همچنين با توجه به مقدار قابل اهميت واريانس تبيين شده از متغيرهای درون‌زا، نتايج اين تحقيق می‌تواند مورد استفاده محققان و دست اندرکاران آموزش و پرورش قرار گيرد.

کد مقاله 17433
تعداد بازدید 609

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397