عنوان
|
تأثير آموزش رفتاری والدين بر کاهش نشانههای افسردگی و بهبود شيوههای والدگری مادران کودکان با اختلال نارسايی توجه/ فزون کنشی |
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
داوود کردستانی - افسر خلیلی صدرآباد - مصطفی سالاری - محسن امیری - عباس متولی پور |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه علوم رفتاری - دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله «عج» - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 27 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
54-47 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
افسردگی سبک والدگری اختلال بیش فعالی کم توجهی آموزش رفتاری والدین نشانههای افسردگی کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه کاهش افسردگی شیوههای والدینی
|
چکیده
|
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش رفتاري والدین به مادران کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی در کاهش نشانه هاي افسردگی و بهبود شیوه هاي والدگري این مادران است.\r\nروش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. از اینرو تعداد 24 نفر از مادرانی که فرزندانشان داراي این اختلال تشخیص داده شده بودند به صورت نمونه گیري در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل همتا سازي شدند. ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه هاي، شیوه هاي والدگري، افسردگی بک و مقیاس درجه بندي کانرز والدین براي اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی بود. آموزش رفتاري والدین در قالب 9 جلسه 90 دقیقه اي در گروه آزمایشی اجرا شد. در پایان، دو گروه پرسشنامه هاي مذکور را به عنوان پس آزمون تکمیل کردند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.\r\nيافته ها: تحلیل نتایج بیانگر تاثیر کاربندي آزمایشی بر کاهش نمرههاي شیوههاي والدگري خودکامه و سهل گیر مادران و افزایش نمره شیوه والدگري مقتدرانه آنان بود، همچنین این تحلیل نشانگر تاثیر کاربندي در کاهش، افسردگی والدین گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل بود.\r\nنتيجه گيري: به طور کلی یافته ها نشان میدهند که آموزش رفتاري به مادران، شیوه هاي والدگري مادران را بهبود بخشیده و از به وجود آمدن آشفتگی در روابط والد فرزندي و همچنین مشکلات هیجانی در مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی پیشگیري می نماید.
|