عنوان
|
بازنمايي نقش اجتماعي سياسي زنان در كتابهاي درسي مقاطع ابتدايي و راهنمايي |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
فهیمه فرهمندپور - الهام بحرانیفرد |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 4 پیاپی 43 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
610-595 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زن کتابهای درسی زن در کتب ابتدایی نقش اجتماعی زنان بازنمایی راهنمایی نقش سیاسی زنان کتابهای درسی دوره ابتدایی نقش سیاسی و اجتماعی محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی تصاویر کتابهای درسی دوره ابتدایی نقش اجتماعی تصاویر مرد و زن در کتب درسی دوره ابتدایی تحلیل محتوای کمی متون آموزشی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش
|
چکیده
|
كتاب هاي درسي، در كنار آموزش دانش آموزان، آن ها را براي پذيرش نقش هاي متناسب با ويژگي هاي جنسيتي شان، آن گونه كه مدنظر مولفان اين كتب است، آماده مي كنند. پژوهش حاضر در صدد است به چگونگي بازنمايي نقش اجتماعي ـ سياسي زنان در كتاب هاي درسي دو مقطع ابتدايي و راهنمايي، در سال تحصيلي 1391ـ1392 بپردازد. روش تحقيق، تحليل محتواي كمي بر اساس شاخص جنسيت در بين تصاوير و متن دروس است. آنچه مسلم است، بايد ديد عمومي به نقش هاي زنان بسط داده شود و بسياري فعاليت ها مانند: فعاليت هاي خيريه و امور عام المنفعه، امدادگري، و انجام دادن فريضه هاي اجتماعي مهمي مانند: امر به معروف و نهي از منكر به منزله فعاليت هاي اجتماعي مهمي كه زنان جامعه به آن مشغول اند مورد توجه قرار گيرد. همچنين، دسته بندي و تحليل محتواي گزاره هاي توصيفي و هنجاري نشان مي دهند كه بيشتر گزاره ها و تصاوير موجود در كتاب هاي درسي توصيفي است، اما توصيف آن ها از مقوله هاي نقش آفريني زنان در عرصه هاي سياسي و اجتماعي، در بيشتر موارد، حضور گسترده و رو به افزوني زنان را در فعاليت هاي اجتماعي به درستي منعكس نمي كند.
|