عنوان
|
بررسی نابرابری در آموزش و پرورش دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه استان آذربايجان غربی |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
محمد حسنی - مریم سامری - میرمحمد سیدعباسزاده - میرنجف موسوی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 3 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
332-315 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت آموزش و پرورش دانشآموزان دختر نابرابری آموزشی دانشآموزان دانشآموزان دختر دبیرستانی دختر و پسر دانشآموزان پسر دبیرستانی آذربایجان غربی دانشآموزان دختر و پسر شاخص آموزش
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش تبعيض جنسي / تبعيض جنسيتي / نابرابري / عدالت جنسیتی
|
چکیده
|
اين پژوهش با هدف بررسي نابرابري در آموزش و پرورش دختران و پسران مقطع متوسطه استان آذربايجان غربي با استفاده از شاخص هاي زمينه، فضا، منابع انساني، پوشش تحصيلي، فرايند آموزش، برونداد شناختي (واسطه اي)، و برونداد غيرشناختي (نهايي) به صورت مقايسه اي انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع اسنادي و پيمايشي است و اطلاعات ضروري از طريق مراجعه به اسناد و منابع آماري موجود در سازمان آموزش و پرورش استان و توزيع پرسشنامه بين دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه جمع آوري شد. پرسشنامه هاي پژوهش بين نمونه اي با حجم 815 نفر دانش آموز (419 پسر و 396 دختر) با نمونه گيري طبقه اي تصادفي توزيع شد. روايي پرسشنامه ها با بهره گيري از تكنيك تحليل عاملي و پايايي پرسشنامه ها با استفاده از محاسبه ضريب آلفاي كرونباخ تاييد شد. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد كه در زمينه شاخص هاي زمينه اي، به جز نابرابري در حساسيت آموزشي والدين، در بقيه متغيرها بين دختران و پسران تفاوت معنا داري وجود ندارد. در زمينه شاخص هاي فضا، نيروي انساني و پوشش تحصيلي بين دختران و پسران نابرابري وجود دارد. درباره نابرابري در شاخص فرايند آموزش، به جز احساس دانش آموز درباره رفتار عادلانه بين دختران و پسران، تفاوت معناداري وجود ندارد. درباره نابرابري در پيشرفت تحصيلي، درصد قبولي دختران در كنكور، و متغيرهاي رشد اعتقادي و انگيزش نسبت به مدرسه، عملكرد دختران بهتر از پسران است.
|