عنوان
|
اثربخشي آموزش رويكرد ارتباطي ويرجينيا ستير بر رابطه والد فرزندي دختران نوجوان |
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
معصومه موسوی - فرحناز جلویاری - مصطفی تبریزی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 7 شماره 4 پیاپی 28 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
25-9 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران نوجوان فرزند رابطه والد فرزند فرزند والد والد اثربخشی آموزش رویکرد ارتباطی ستیر
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش مهارتهاي زندگي روابط خانوادگي
|
چکیده
|
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزشهای مبتنی بر رویکرد ارتباطی ستیر بر بهبود رابطه والد ـ فرزندی دختران نوجوان بود. \r\nروش: روش مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون، گروه گواه و پیگیری و جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی منطقه 19 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 88 ـ87 به تعداد 1850 نفر بود. با روش چند مرحلهای از میان آنها 30 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و پس از همتاسازی در دو گروه 15 نفر آزمایش و گواه جایگزین شدند و در مراحل پیشآزمون و پس آزمون و یک ماه بعد در مرحله پیگیری به مقیاس تاکتیکهای تعارض اشتراس (1996) پاسخ دادند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه دو ساعته در جلسات آموزش رویکرد ارتباطی ستیر 2 بار در هفته شرکت کردند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. \r\nیافتهها: نتایج نشان داد اجرای جلسات به طور معنیداری توانسته است پرخاشگری کلامی و پرخاشگری جسمانی گروه آزمایش را کاهش، و توانایی استفاده از مهارت استدلال آنها افزایش دهد. این نتایج پس از پیگیری یک ماهه نیز تایید شد. \r\nنتیجهگیری: رویکرد ارتباطی ستیر با افزایش مهارتهای ارتباطی و کاهش پرخاشگری دختران نوجوان میتواند رابطه والد ـ فرزندی آنها را بهبود بخشد. بنابراین میتوان آن را روش مؤثری برای بهبود روابط والد ـ فرزندی دانست.
|