عنوان | اثربخشی درمان شناختی رفتاری خانواده محور بر افسردگی دانشآموزان |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش سال 9 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار | بهار - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 77-65 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | افسردگی افسردگی نوجوانان نوجوانان دانشآموزان درمان شناختی رفتاری خانواده محور رویکرد شناختی رفتاری |
موضوع | خانواده درماني |
چکیده |
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری خانواده ـ محور بر افسردگی دانشآموزان دوره راهنمایی و متوسطه شهرستان بندرعباس بود. طرح پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. آزمودنیهای پژوهش 26 دانشآموز مبتلا به اختلال افسردگی بودند که به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش مصاحبه تشخیصی اختلال افسردگی براساس ویرایش تجدید نظر شده چهارم راهنمایی تشخیصی آماری اختلالات روانی و پرسشنامه افسردگی کودکان بود. گروه آزمایش به مدت 16 جلسه تحت درمان شناختی ـ رفتاری خانواده ـ محور قرار گرفتند. نتایج نشان داد که درمان شناختی ـ رفتاری خانواده ـ محور به طور معناداری موجب کاهش نمرات افسردگی گروه آزمایش در مرحله پس آزمون (p < 0/01) و پیگیری (P < 0/01) شد. بنابراین میتوان گفت که این روش در درمان اختلال افسردگی مناسب و کاربرد آن برای دانشآموزان و خانواده آنان حائز اهمیت است. |
کد مقاله | 17338 |
تعداد بازدید | 755 |
|