• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی رابطه سبک‌های فرزندپروری با خودكارآمدی و پيشرفت تحصيلی دانش‌آموزان
تعداد صفحات 17
نویسنده فریبرز صدیقی ارفعی - محمدرضا تمنایی‌فر - زهرا نائینی‌فرد
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 9 پیاپی 14
تاریخ انتشار بهار - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 63-47
زبان فارسی
کلید واژه پیشرفت تحصیلی  دانش‌آموزان  خودکارآمدی  سبک فرزندپروری  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     تربيت در خانواده     مادري/ نامادري     روابط خانوادگي     پدري    
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک‌های فرزند‌پروری با خود‌کارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان انجام شد. روش پژوهش از نوع پس رویدادی است. جامعه آماری را کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع سوم دبیرستان‌های شهر همدان در سال تحصیلی 90-89 تشکیل دادند. نمونه آماری 400 نفر بود که از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب گردید. به منظور گرد‌آوری اطلاعات از پرسشنامه محیط خانوادگی شیفر و پرسشنامه خود‌کارآمدی شررر استفاده شد. همچنین معدل ترم اول دانش‌آموزان در سال تحصیلی 90-89 ملاک تعیین پیشرفت تحصیلی آنان قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری تی برای مقایسه میانگین‌ها، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و کای اسکویر استفاده شد. یافته‌ها نشان دادند که میان سبک‌های فرزند‌پروری با خود‌کارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان رابطه معنا‌دار وجود دارد. همچنین یافته‌ها حاکی از معنا‌دار بودن رابطه خود‌کارآمدی تفاوت معنا‌دار مشاهده شد. میان سطح تحصیلات والدین و سبک‌های فرزند‌پروری رابطه معنا‌داری مشاهده شد. میان سطح تحصیلات والدین و سبک‌های فرزند‌پروری رابطه معنا‌داری مشاهده نشد. لذا از آنجایی که یافته‌های پژوهش حاکی از وجود رابطه مثبت و معنا‌دار میان شیوه‌های فرزند‌پروری و خود‌کارآمدی و پیشرفت تحصیلی است، ارائه آموزش‌های لازم به والدین برای رابطه بهتر‌ و مؤثر‌تر با فرزندان ضرورتی مؤکد است.

کد مقاله 17337
تعداد بازدید 739

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397