عنوان
|
بررسی رابطه سبکهای فرزندپروری با خودكارآمدی و پيشرفت تحصيلی دانشآموزان |
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
فریبرز صدیقی ارفعی - محمدرضا تمناییفر - زهرا نائینیفرد |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده و پژوهش سال 9 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
63-47 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پیشرفت تحصیلی دانشآموزان خودکارآمدی سبک فرزندپروری
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش تربيت در خانواده مادري/ نامادري روابط خانوادگي پدري
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای فرزندپروری با خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش از نوع پس رویدادی است. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع سوم دبیرستانهای شهر همدان در سال تحصیلی 90-89 تشکیل دادند. نمونه آماری 400 نفر بود که از طریق نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردید. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محیط خانوادگی شیفر و پرسشنامه خودکارآمدی شررر استفاده شد. همچنین معدل ترم اول دانشآموزان در سال تحصیلی 90-89 ملاک تعیین پیشرفت تحصیلی آنان قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری تی برای مقایسه میانگینها، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و کای اسکویر استفاده شد. یافتهها نشان دادند که میان سبکهای فرزندپروری با خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه معنادار وجود دارد. همچنین یافتهها حاکی از معنادار بودن رابطه خودکارآمدی تفاوت معنادار مشاهده شد. میان سطح تحصیلات والدین و سبکهای فرزندپروری رابطه معناداری مشاهده شد. میان سطح تحصیلات والدین و سبکهای فرزندپروری رابطه معناداری مشاهده نشد. لذا از آنجایی که یافتههای پژوهش حاکی از وجود رابطه مثبت و معنادار میان شیوههای فرزندپروری و خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی است، ارائه آموزشهای لازم به والدین برای رابطه بهتر و مؤثرتر با فرزندان ضرورتی مؤکد است.
|