عنوان
|
اهميت، نقش و كاركرد خانواده از ديدگاه اسلام و بررسی جايگاه آن در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
ابراهیم نجفی - حسین احمدی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده و پژوهش سال 9 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
30-7 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نقش خانواده خانواده در اسلام نقش دیدگاه اسلام کارکرد خانواده اهمیت و کارکردهای خانواده کارکرد خانواده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش تربيت در خانواده مادري/ نامادري پدري
|
چکیده
|
هدف از اين پژوهش بررسي اهميت، نقش و كاركرد خانواده از ديدگاه اسلام، كاركرد و نقش خانواده و تبيين وظايف و تكاليف والدين در مورد تربيت فرزندان است. همچنين اين پژوهش به بررسي جايگاه تصوير شده اين نهاد در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي پرداخته است. اين سند كه مجموع هاي در بردارنده\r\nمؤلفه هاي مباني نظري، اهداف و اصول ، ماموريت ها و راهبردهاي اجرايي است، به منزلة پايه ملاك و راهنماي تصميم گيري هاي اساسي براي هدايت، راهبري و استقرار نظام آموزش و پرورشي كشور در سطح ملي به منظور تحقق بخشيدن به تحولات محتوايي و ساختاري است. پرسش اصلي اين پژوهش ترسيم اهميت و نقش خانواده در اسلام و قوانين معتبر و مصوب، تبيين كاركردهاي خانواده و سرانجام بررسي جايگاه خانواده در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است. روش گردآوري اطلاعات در بخش اول توصيفي و در بخش دوم استفاده از تكنيك تحليل متن و محتوا است. در اين پژوهش نتيجه گيري شده است كه آن گونه كه شايسته و بايسته است به خانواده به مثابة يك نهاد بنيادين و مركز تربيت نسل و انتقال ارزش هاي اخلاقي و تربيتي در بخش هاي نظري سند و اصل سند تحول بنيادين توجه كافي نشده و راهكارهاي اجرايي براي ايفاي نقش و مشاركت در امور تحصيلي و تربيتي فرزندانشان ارائه نشده است. تضعيف اين جايگاه و سپردن نقش تربيت به دولت و مدرسه ممكن است زمينه ساز بسياري از ناهنجاري هاي جامعه در زمينه اخلاق و رفتارهاي اجتماعي باشد.
|