• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اهميت، نقش و كاركرد خانواده از ديدگاه اسلام و بررسی جايگاه آن در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش
تعداد صفحات 24
نویسنده ابراهیم نجفی - حسین احمدی
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 9 پیاپی 14
تاریخ انتشار بهار - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 30-7
زبان فارسی
کلید واژه نقش خانواده  خانواده در اسلام  نقش  دیدگاه اسلام  کارکرد  خانواده  اهمیت و کارکردهای خانواده  کارکرد خانواده  سند تحول بنیادین آموزش و پرورش  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     تربيت در خانواده     مادري/ نامادري     پدري    
چکیده هدف از اين پژوهش بررسي اهميت، نقش و كاركرد خانواده از ديدگاه اسلام، كاركرد و نقش خانواده و تبيين وظايف و تكاليف والدين در مورد تربيت فرزندان است. همچنين اين پژوهش به بررسي جايگاه تصوير شده اين نهاد در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي پرداخته است. اين سند كه مجموع هاي در بردارنده\r\nمؤلفه هاي مباني نظري، اهداف و اصول ، ماموريت ها و راهبردهاي اجرايي است، به منزلة پايه ملاك و راهنماي تصميم گيري هاي اساسي براي هدايت، راهبري و استقرار نظام آموزش و پرورشي كشور در سطح ملي به منظور تحقق بخشيدن به تحولات محتوايي و ساختاري است. پرسش اصلي اين پژوهش ترسيم اهميت و نقش خانواده در اسلام و قوانين معتبر و مصوب، تبيين كاركردهاي خانواده و سرانجام بررسي جايگاه خانواده در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است. روش گردآوري اطلاعات در بخش اول توصيفي و در بخش دوم استفاده از تكنيك تحليل متن و محتوا است. در اين پژوهش نتيجه گيري شده است كه آن گونه كه شايسته و بايسته است به خانواده به مثابة يك نهاد بنيادين و مركز تربيت نسل و انتقال ارزش هاي اخلاقي و تربيتي در بخش هاي نظري سند و اصل سند تحول بنيادين توجه كافي نشده و راهكارهاي اجرايي براي ايفاي نقش و مشاركت در امور تحصيلي و تربيتي فرزندانشان ارائه نشده است. تضعيف اين جايگاه و سپردن نقش تربيت به دولت و مدرسه ممكن است زمينه ساز بسياري از ناهنجاري هاي جامعه در زمينه اخلاق و رفتارهاي اجتماعي باشد.

کد مقاله 17335
تعداد بازدید 1737

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397