عنوان
|
اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر كاهش تعارضات والد فرزندی دانشآموزان پسر دبيرستانی |
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
علی محمد نظری - جواد خدادادی سنگده - علیرضا تلخابی - سجاد آلبو کردی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 8 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار
|
پاييز و زمستان - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
157-141 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان مهارتهای زندگی آموزش مهارتهای زندگی تعارضات والد فرزند دانشآموزان دبیرستانی دانشآموزان پسر دبیرستانی نوجوانان دبیرستانی پسران نوجوان
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش مادري/ نامادري مهارتهاي زندگي روابط خانوادگي پدري
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش مهارتهای زندگی بر تعارضات والد ـ فرزندی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دبیرستانی شهرستان ملارد بوده که از میان آنان 40 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند، سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 آزمودنی) و کنترل (20 آزمودنی) جای گرفتهاند. برای گردآوری دادهها از مقیاس تاکیکهای تعارض بهرهگیری شده که آلفای کرونباخ آن 75/0 به دست آمده است. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه تحت تأثیر برنامه آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفت، اما گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. جلسات آموزشی شامل چهار مؤلفه خودآگاهی، برقراری ارتباط مؤثر، مدیریت خشم و حل مسئله بود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که دو گروه از نظر تعارضات والد ـ فرزندی و مؤلفههای آن که شامل استدلال، پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی بودند، تفاوتی معنادار نشان دادند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، برنامه آموزش مهارتهای زندگی میتواند سبب ارتقای توانایی استدلال نوجوانان شود و تعارضات والد ـ فرزندی، پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی را کاهش دهد.
|