عنوان | مطالعه مقايسهای اعتماد خويشاوندی و مدرن دبيران شهر همدان |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 8 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار | پاييز و زمستان - 1390 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 119-97 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنس سن همدان رشته تحصیلی دبیران اعتماد خویشاوندی اعتماد مدرن میزان درآمد |
موضوع | زن، سنت، مدرنيته خانواده - سنت و مدرنيته |
چکیده |
پژوهش پیمایشی پیشرو، میزان اعتماد خویشاوندی و اعتماد مدرن را در میان دبیران همدان بررسی کرده است. برای ساختن مدل و چارچوب نظری، از نظریه گیدنز استفاده شده است. اهداف پژوهش شامل؛ سنجش میزان اعتماد خویشاوندی، سنجش میزان اعتماد مدرن و تبیین رابطه معناداری میان برخی از عوامل با اعتماد است. حجم نمونه 182 نفر است. که به شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که روایی آن، از طریق روایی صوری به دست آمده و پایایی آن در یک مطالعه مقدماتی، 31/89 درصد شده است. دادهها با به کارگیری روش آمار توصیفی و استنباطی به وسیله نرمافزار آماری SPSS تحلیل شدهاند. یافتهها نشان داده که 11/54 درصد دبیران دارای اعتماد خویشاوندی و 6/63 درصد دارای اعتماد مدرن هستند. در مجموع 43/57 درصد دبیران دارای هر دو نوع اعتمادند. همچنین رابطه و همبستگی میان جنس (679/0 = فی) و رشته تحصیلی (650/0 = کرامر وی) با اعتماد دبیران در سطح 99 درصد اطمینان معنادار بوده اما میان درآمد و سن رابطه معنادار نبوده است. نتیجه نهایی نشان داده که میزان اعتماد مدرن دبیران بیش از اعتماد خویشاوندی آنها و جامعه از نظر اعتماد در حال گذار است. |
کد مقاله | 17332 |
تعداد بازدید | 612 |
|