عنوان
|
خانواده و مدرسه؛ نزاع بر سر تثبيت معنا (مطالعه موردی: دبيرستانهای دخترانه دولتی شهر ايلام) |
تعداد صفحات
|
30 |
نویسنده
|
تقی آزادارمکی - سارا دارابی - اسداله مفاخری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 8 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار
|
پاييز و زمستان - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
96-67 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مدرسه ایلام گفتمان خانواده هژمونی کشمکش گفتمانی ایلات و عشایر دبیرستانهای دخترانه دولتی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش
|
چکیده
|
نظریههای ایدئولوژی معتقد به وجود یک ایدئولوژی واحد و فراگیرند که همه عرصههای روبنا را تعیین میکند. در مقابل نظریههای گفتمان، معتقد به وجود گفتمانهای متعدد در سطح جامعهاند که هیچ یک کاملاً سایرین را طرد نمیکند. یکی از مهمترین وجوه نظریههای ایدئولوژی این است که نهادهای میانی جامعه را در خدمت گروه فرادست تلقی میکنند. در این نظریهها پویایی روابط سطوح میانی با یکدیگر پنهان میماند. ادعای این گفتار این است که مدرسه نقطة تقاطع چند گفتمان متعارض است. به عبارتی دیگر، گفتمان مدرسه و خانواده را نه همسو با هم، بلکه در مقابل هم در نظر گرفته و به پویایی رابطه میان آن دو و تنشهای به وجود آمده توجه میکند. این پژوهش به صورت کیفی در دبیرستانهای دولتی دخترانه شهر ایلام انجام شده است و از مصاحبه نیمهساختاریافته و مشاهده برای گردآوری دادههای استفاده شده است. مطالعه اسناد و مدارک نشان میدهد که میتوان برای خانواده و مدرسه قائل به وجود گفتمان بود. در کار میدانی، محورهای مورد جستجو در متن مصاحبهها، در راستای یک هدف کلی است؛ بررسی رابطه این دو گفتمان در معنادهی به امر اجتماعی در زندگی دانشآموز. طبق یافتههای تحقیق میتوان نقاط تنش دو گفتمان را در سه گروه کلی؛ مذهب / عرف / سیاست، قوم / ایل / ملت و عضویت / فردیت بررسی کرد. به این ترتیب مشاهده میشود که در راستای محورهای گفته شده میتوان شاهد نزاعی گفتمانی بود که مانع از سیطره کامل یک گفتمان میشود. در این میان درجه استقلال گفتمانها از گفتمان حکومت نقشی تعیین کننده دارد. یعنی گفتمان مدرسه وابستگی بیشتری به گفتمان حکومت دارد و گفتمان خانواده آزادتر است.
|