• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه كاركرد خانواده با رفتار سازگاری در دانش‌آموزان دختر و پسر دبيرستانی شهر تهران
تعداد صفحات 17
نویسنده عباس معدن‌دار آرانی - حامد حسنوند
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 8 پیاپی 13
تاریخ انتشار پاييز و زمستان - 1390
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 65-49
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  جنس  تهران  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  مدارس متوسطه  دختر و پسر  دانش‌آموزان پسر دبیرستانی  کارکرد خانواده  رفتار سازگاری  
موضوع خانواده و اجتماع     روابط خانوادگي    
چکیده سازگاری، فرآیندی کم و بیش آگاهانه است که برپایه آن، انسان با محیط طبیعی، اجتماعی و فرهنگی انطباق می‌‌یابد و ارتباطی سالم و مؤثر میان او و دیگران برقرار می‌شود. در این رابطه تأثیر نهاد خانواده بر رفتار فرد، بر کمتر کسی پوشیده است، زیرا نگرش والدین نسبت به نوجوان و جوان می‌تواند موجبات سازگاری بیشتر وی را با محیط فراهم سازد. هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه کارکرد خانواده با سازگاری و ابعاد گوناگون آن ـ سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی ـ در دانش‌آموزان دبیرستانی شهر تهران است. برای انتخاب نمونه تحقیق با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای، دو منطقه (در کل پنج دبیرستان و ده کلاس) و سیصد نفر دانش‌آموزان ـ 121 دختر و 179 پسر ـ انتخاب شدند. همچنین با توجه به کارکرد روش تحقیق همبستگی، به منظور گرد‌آوری اطلاعات از دو پرسشنامه کارکرد خانواده بلوم و پرسشنامه سازگاری سینها ـ سینگ استفاده شد. داده‌های خام با نرم‌افزار SPSS و با استفاده از ضریب همبستگی میان دو گروه مستقل تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند همبستگی میان سازگاری اجتماعی و آموزشی با کارکرد خانواده در دختران بالاتر از پسران و همبستگی میان سازگاری عاطفی با کارکرد خانواده در پسران بالاتر از دختران است، اگرچه در کل تفاوت معنا‌دار میان گروه‌های جنسی مشاهده نمی‌شود. در یک نتیجه‌گیری کلی به نظر می‌رسد که گروه جنسی نمی‌تواند باعث ایجاد تفاوت میان دانش‌آموزان دختر و پسر از لحاظ بروز رفتار سازگاری باشد.

کد مقاله 17330
تعداد بازدید 605

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397