عنوان
|
بررسی ارتباط عملكرد خانواده با پرخاشگری دانشآموزان |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
ابوالفضل امانیان - سعید وصالی - آزاد دارابی - پریسا اسدی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 8 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار
|
پاييز و زمستان - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
48-31 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پرخاشگری عملکرد خانواده نقشهای خانوادگی دانشآموزان ابراز عواطف حل مشکل
|
موضوع
|
خانواده و اجتماع روابط خانوادگي
|
چکیده
|
هدف از انجام دادن این مطالعه، بررسی تأثیر عملکرد خانواده بر میزان بروز رفتارهای پرخاشگرانه در دانشآموزان دبیرستانی شهر کرمانشاه بوده است. در این پژوهش از نظریات روانشناختی و جامعهشناختی مانند نظریه باندورا، گود و هارلوک برای تبیین پرخاشگری و همچنین الگوی مک مستر برای ارزیابی عملکرد خانواده به منظور ساخت چارچوب نظری بهرهگیری شده است. روش تحقیق همبستگی از نوع میدانی (پیمایشی) است. جامعه آماری این تحقیق را دانشآموزان دختر و پسر مقاطع اول، دوم و سوم دبیرستان شهر کرمانشاه تشکیل دادهاند که با بهکارگیری فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 357 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد مک مستر برای عملکرد خانواده و پرسشنامه استاندارد باس و پری برای رفتارهای پرخاشگرانه است. در این پژوهش میان میزان کلی عملکرد خانواده و شاخصهای سهگانه آن (ایفای نقشهای خانوادگی، حل مشکل و میزان ابراز عواطف در خانواده) با متغیر میزان بروز رفتارهای پرخاشگرانه ارتباط معکوس مشاهده شد. شاخص حل مشکل، بیشترین همبستگی را از میان شاخصهای عملکرد خانواده با پرخاشگری داشته است. براساس نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره، میزان حل مشکل در خانواده دانشآموزان با بتای 737/0ـ، میزان ابراز عواطف در خانواده با بتای 692/0ـ و میزان ایفای نقشهای خانوادگی با بتای 069/0 به ترتیب بیشترین سهم را در تبیین متغیر وابسته رفتارهای پرخاشگرانه دانشآموزان دارند.
|