• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی نقش عوامل خانوادگی در ميزان سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش‌آموزان مقطع متوسطه سراسر كشور
تعداد صفحات 24
نویسنده قدسی احقر
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 8 پیاپی 13
تاریخ انتشار پاييز و زمستان - 1390
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 30-7
زبان فارسی
کلید واژه سازگاری عاطفی  سازگاری اجتماعی  سازگاری  عوامل خانوادگی  سازگاری آموزشی  دانش‌آموزان دبیرستانی  
موضوع خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده     خانواده و اجتماع    
چکیده هدف از این پژوهش، بررسی نقش عوامل خانوادگی در میزان سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش‌آموزان است. جامعة مورد مطالعه شامل دانش‌آموزان متوسطه سراسر کشور است. حجم نمونه 7528 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ـ چند ‌مرحله‌ای تعیین گردیده است. برای اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از دو پرسشنامه الف) پرسشنامة سازگاری در سه مقوله سازگاری عاطفی، سازگاری اجتماعی و سازگاری آموزشی؛ ب) پرسشنامة ساخت خانواده استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس، آزمون شفه و آزمون t گروه‌های مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد: \r\n1. 63 درصد از دانش‌آموزان مقطع متوسطه از نظر سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی در سطح متوسط و بالاتر از متوسط قرار دارند. به این معنی که درصد قابل توجهی از آنان از نظر سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی با مشکل مواجه هستند. \r\n2. سطح سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش‌آموزان مقطع متوسطه کشور که از ساخت خانواده‌ای سالم برخور‌دارند به طور معنی‌داری بالاتر از دانش‌آموزانی است که در خانواده‌ای فروپاشی شده زندگی می‌کنند. \r\n3. سطح سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش‌آموزان مقطع متوسطه کشور که وضعیت اقتصادی و مالی خانواده آنها بالا (از 301 هزار تومان به بالا)ست به طور معنی‌دار بالاتر از سطح سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش‌آموزانی است که وضعیت اقتصادی و مالی آنها پایین (کمتر از 300 هزار تومان) است.\r\n4. سطح سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش‌آموزان مقطع متوسطه کشور که شغل والدین آنها کارمند اداری، معلم، مشاغل نظامی، بازرگانی یا مشاغل تخصصی است به طور معنی‌دار بالاتر از سطح سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش‌آموزانی است که شغل والدین آنها کارگر یا بیکار هستند.

کد مقاله 17328
تعداد بازدید 1140

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397