عنوان | بررسی نقش عوامل خانوادگی در ميزان سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانشآموزان مقطع متوسطه سراسر كشور |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 8 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار | پاييز و زمستان - 1390 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 30-7 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سازگاری عاطفی سازگاری اجتماعی سازگاری عوامل خانوادگی سازگاری آموزشی دانشآموزان دبیرستانی |
موضوع | خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده خانواده و اجتماع |
چکیده |
هدف از این پژوهش، بررسی نقش عوامل خانوادگی در میزان سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانشآموزان است. جامعة مورد مطالعه شامل دانشآموزان متوسطه سراسر کشور است. حجم نمونه 7528 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ـ چند مرحلهای تعیین گردیده است. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از دو پرسشنامه الف) پرسشنامة سازگاری در سه مقوله سازگاری عاطفی، سازگاری اجتماعی و سازگاری آموزشی؛ ب) پرسشنامة ساخت خانواده استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آزمون تحلیل واریانس، آزمون شفه و آزمون t گروههای مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد: \r\n1. 63 درصد از دانشآموزان مقطع متوسطه از نظر سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی در سطح متوسط و بالاتر از متوسط قرار دارند. به این معنی که درصد قابل توجهی از آنان از نظر سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی با مشکل مواجه هستند. \r\n2. سطح سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانشآموزان مقطع متوسطه کشور که از ساخت خانوادهای سالم برخوردارند به طور معنیداری بالاتر از دانشآموزانی است که در خانوادهای فروپاشی شده زندگی میکنند. \r\n3. سطح سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانشآموزان مقطع متوسطه کشور که وضعیت اقتصادی و مالی خانواده آنها بالا (از 301 هزار تومان به بالا)ست به طور معنیدار بالاتر از سطح سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانشآموزانی است که وضعیت اقتصادی و مالی آنها پایین (کمتر از 300 هزار تومان) است.\r\n4. سطح سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانشآموزان مقطع متوسطه کشور که شغل والدین آنها کارمند اداری، معلم، مشاغل نظامی، بازرگانی یا مشاغل تخصصی است به طور معنیدار بالاتر از سطح سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانشآموزانی است که شغل والدین آنها کارگر یا بیکار هستند. |
کد مقاله | 17328 |
تعداد بازدید | 1140 |
|