عنوان
|
بررسی نقش نظارت بر كاهش مشكلات رفتاری دختران 12-6 ساله مبتلا به ADHD: مقايسه خودنظارتی و نظارت مادر |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
لیلا چراغ ملایی - زهره خسروی - شکوه بنی جمالی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده پژوهی سال 9 پیاپی 36 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
470-451 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اختلال بیش فعالی کم توجهی اختلالات رفتاری آموزش مهارتهای نظارت بر رفتار راهبرد خودنظارتی نظارت نظارت مادر دختران 12-6 ساله
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش مادري/ نامادري روابط خانوادگي خانواده درماني
|
چکیده
|
پژوهش حاضر، به بررسي نقش عامل نظارت بر كاهش مشكلات رفتاري دختران مبتلا به ADHD پرداخته است. از ميان عوامل مختلف نظارتي، خودنظارتي (نظارت دروني) و نظارت مادر (نمونه اي از نظارت بيروني) انتخاب گشته و اثربخشي آن ها مورد مقايسه قرار گرفته است. براي تعيين تاثير اين نظارت ها بر كاهش علائم مرضي ADHD، از طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل استفاده شد. \r\nپس از انتخاب دانش آموزان مبتلا به اختلال بيش فعالي ـ كم توجهي، اين دانش آموزان به صورت تصادفي در سه گروه آموزش مهارت هاي نظارت بر رفتار به مادران، آموزش راهبرد خودنظارتي و گروه كنترل جايگزين شدند. دو گروه آزمايشي تحت كاربندي متغيرهاي مستقل (آموزش مهارت هاي نظارت بر رفتار به مادران و آموزش راهبرد خودنظارتي به كودكان) قرار گرفتند و گروه كنترل تحت كاربندي خاصي قرار نگرفت. به منظور تجزيه و تحليل داده ها، از آزمون آماري تحليل واريانس يك طرفه و آزمون تعقيبي شفه استفاده شد. يافته ها بيانگر اين بود كه طبق گزارش مادران، گروه آزمايشي كه از آموزش مهارت هاي نظارت بر رفتار به مادران سود برده بودند، نسبت به گروه كنترل، كاهش در علائم مرضي ADHD را نشان دادند. بنابراين مي توان نتيجه گرفت كه آموزش مهارت هاي نظارت بر رفتار به مادران مي تواند به عنوان مداخله سودمندي در جهت كاهش علائم مرضي ADHD در كودكان مطرح باشد.
|