عنوان
|
اثربخشی آموزش والدين مبتنی بر نظريه دلبستگی بر افزايش كيفيت مراقبت مادران کودکان مضطرب پیش دبستانی |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
سعید قنبری - محمدکریم خداپناهی - محمدعلی مظاهری تهرانی - مسعود غلامعلی لواسانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده پژوهی سال 9 پیاپی 36 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
426-407 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تعارض دلبستگی سردرگمی نظریه دلبستگی آموزش والدین کودکان پیش دبستانی کیفیت مراقبت مادرانه حساس بودن پاسخدهی دسترسپذیری کودکان مضطرب
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش مادري/ نامادري روابط خانوادگي
|
چکیده
|
هدف اين پژوهش تعيين اثربخشي بسته روش آموزش والدين مبتني بر نظريه دلبستگي بر افزايش كيفيت مراقبت مادران داراي كودكان مضطرب پيش دبستاني بود. براي شناخت اثربخشي اين بسته 278 نفر از مادران كودكان 2 تا 6 سال از 6 مهدكودك شهر تهران كه به روش نمونه-برداري خوشه اي در دسترس انتخاب شده بودند، مقياس اضطراب كودكان پيش دبستاني را تكميل كردند. با توجه به نمره افراد در اين مقياس و در نظر گرفتن ديگر ملاك هاي خروج و ورود به پژوهش در نهايت 61 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده و 30 نفر در گروه آزمايش و 31 نفر در گروه مقايسه قرار گرفتند. بسته آموزش والدين مبتني بر نظريه دلبستگي در طول 8 جلسه گروهي هفتگي (8 تا 12 نفر در هر گروه) در مهدكودك-ها به مادران گروه آزمايش ارائه شد. پس از پايان جلسات آموزشي و 3 ماه پس از آن مقياس كيفيت مراقبتي مادر به وسيله دو گروه تكميل شد. نتايج نشان داد كه بسته آموزش والدين حساس بودن، پاسخ دهي و هم چنين دسترس-پذيري هيجاني مادران گروه آزمايش را افزايش و تعارض و سردرگمي آن ها را كاهش داده است و هم چنين پيگيري نتايج نشان داد كه اين تغييرات در طول 3 ماه ثبات داشته است. بر مبناي يافته-ها، بسته آموزش والدين مي تواند در موقعيت هاي باليني براي افزايش كيفيت مراقبت مادران و ارتقاي روابط مادر ـ كودك مورد استفاده قرار گرفته و مفيد باشد.
|