• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه بين کليشه‌های جنسيتی، احساس قدرت زوجين و متغيرهای جمعيت‌‏شناختی با چرخه ارتباط زناشويی تقاضا – کناره­‌گيری
تعداد صفحات 10
نویسنده سمیه شاهمرادی - عذرا اعتمادی - فاطمه ب‍ه‍رام‍ی‌ خوندابی - مریم فاتحی‌زاده - احمد احمدی علون آبادی
مشخصات نشریه فصلنامه جامعه‌شناسی کاربردی (پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 25 شماره 1 پیاپی 53
تاریخ انتشار بهار - 1393
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 110-101
زبان فارسی
کلید واژه کلیشه‌های جنسیتی  چرخه ارتباط زناشویی تقاضا  کناره‌گیری  احساس قدرت زوجین  متغیرهای جمعیت‌شناختی  
موضوع جنسيت / نقش‌هاي جنسيتي/ كليشه‌هاي جنسيتي / نگرش‌هاي جنسيتي     روابط زوجين    
چکیده مقدمه: چرخه ارتباط زناشويی تقاضا – کناره­ گيری يکی از رايجترين الگوهای تعاملی ميان زوجين است که در آن يکی از زوجين، خواستار افزايش صميميت است و به همسر خود نزديک شده و از سردی و فقدان ابراز محبت او شکايت می­کند، و همسر ديگر از صميمت اجتناب کرده، با کناره ­گيری و انفعال واکنش نشان می­دهد. اين الگوی تعاملی که معمولاً به شکل زن متقاضی – مرد کناره­گير بروز می­کند، به مرور زمان تشديد و باعث نارضايتی زوجين از زندگی زناشويی می­شود. با توجه به پيشينه­ های موجود، برخی از عوامل اجتماعی مانند کليشه­ های جنسيتی و تفاوت سطوح قدرت ميان زنان و مردان، در شکل ‏گيری اين الگوی تعاملی نقش مؤثری داشته، زوجين را به سمت اين الگو سوق می­دهد. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه متغيرهای جامعه ­شناختی و چرخه ارتباط زناشويی تقاضا – کناره­ گيری است تا ميزان رابطه کليشه­های جنسيتی، احساس قدرت زوجين و متغيرهای جمعيت‏شناختی با چرخه مذکور تعيين شود. روش: در پژوهش حاضر رابطه متغيرهای کليشه ­ های جنسيتی، احساس قدرت زوجين و متغيرهای جمعيت ‏شناختی با چرخه تقاضا – کناره­گيری با استفاده از روش آمار توصيفی (رگرسيون و همبستگی) بررسی شد. يافته­ ها: نتايج تحليل رگرسيون نشان داد که متغيرهای کليشه ­های جنسيتی، احساس قدرت و تعداد فرزندان به طور معناداری قادر به پيش­بينی چرخه مذکور هستند. نتايج آزمون همبستگی نشان داد که افزايش تفکر کليشه­ای و تعداد فرزندان، باعث افزايش احتمال شکل ­گيری چرخه تقاضا – کناره­ گيری در روابط زوجين می­شود و احساس قدرتِ بيشتر با «کناره ­ گيري» و احساس قدرتِ کمتر با «متقاضی شدن» همبستگی مثبت دارند. نتيجه­گيری: نتايج فوق اهميت توجه به متغيرهای مذکور در تحليل علل و عوامل چرخه مذکور را نشان می­دهد و به دست اندرکاران مسائل خانوادگی و اجتماعی کمک می­کند که با شناسايی عوامل مؤثر بر اين چرخه، زمينه بهبود ارتباطات زوجين را فراهم کنند.

کد مقاله 17300
تعداد بازدید 739

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397