عنوان
|
مطالعه جامعهشناختی تأثير ارزشهای غربی و رسانههای جمعی بر تصور بدنی (مورد مطالعه: زنان بالاتر از 15 سال شهر تبريز ) |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
محمد عباسزاده - محمدباقر علیزاده اقدم - رعنا پورمحمد - نیر محمدپور |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه جامعهشناسی کاربردی (پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 25 شماره 1 پیاپی 53 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
100-85 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زن و رسانههای جمعی زنان تبریز جامعهشناختی درونیسازی تصور بدنی زنان تصور بدنی رسانههای جمعی تبریز الگوی بدنی ایده آل ارزشهای غربی
|
موضوع
|
زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات جنسيت و بدن / زن و بدن / بدن زنانه
|
چکیده
|
تصور بدنی ، پديده پيچيدهای است که شامل مؤلفههای فيزيولوژيک، روانشناختی و جامعهشناختی میباشد. در سالهای اخير رشد فزايندهای در پژوهشهای مربوط به تصور از بدن انجام شده است. اين مفهوم در دهههای اخير بسيار نقد و بررسی شده است. تصور بدن برای نخستين بار به وسيله شلدر و با چشم اندازی روان شناسانه، به صورت «تصويری از بدن که ما در ذهنمان شکل میدهيم و شيوهای که بدن برايمان آشکار می شود» تعريف شده است. در هر جامعه ای مجموعهای از الگوها و ايدهآلهای فرهنگی در ارتباط با خصوصيات زيبايی اندام و چهره در مورد زنان تبليغ و اشاعه ميشود. نمونه مشخصی از اين ارزشها که امروزه در مورد زنان در اکثر جوامع مورد توافق قرار گرفته، باريک اندامی است. با توجه به اينکه، بر اساس پژوهشهای صورت گرفته، رسانههای جمعی و ارزشهای غربی از منابع مهم و تأثيرگذار بر تصور بدنی هستند، لذا در اين پژوهش به بررسی رابطه دو سازه ارزشهای غربی و رسانههای جمعی بر تصور بدنی پرداخته شده است. روش: اين پژوهش به روش پيمايشی و با استفاده از نمونهگيری خوشهای چند مرحلهای در بين زنان بالاتر از 15 سال شهر تبريز، با تعداد نمونه 316 نفر انجام گرفته است. نتايج: نتايج گويای اين نکته است که بين تأثير ارزشهای غربی و تأثير رسانههای جمعی با تصور بدنی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و دو متغير درونیسازی ارزشهای غربی و استفاده از اينترنت در مجموع 19 درصد از واريانس تصور بدنی را تبيين کرده است.
|