• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه جامعه‌شناختی تأثير ارزش‌‏های غربی و رسانه‌های جمعی بر تصور بدنی (مورد مطالعه: زنان بالاتر از 15 سال شهر تبريز )
تعداد صفحات 16
نویسنده محمد عباس‌زاده - محمدباقر علیزاده اقدم - رعنا پورمحمد - نیر محمدپور
مشخصات نشریه فصلنامه جامعه‌شناسی کاربردی (پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 25 شماره 1 پیاپی 53
تاریخ انتشار بهار - 1393
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 100-85
زبان فارسی
کلید واژه زن و رسانه‌های جمعی  زنان تبریز  جامعه‌شناختی  درونی‌سازی  تصور بدنی زنان  تصور بدنی  رسانه‌های جمعی  تبریز  الگوی بدنی ایده‌ آل  ارزش‌های غربی  
موضوع زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات     جنسيت و بدن / زن و بدن / بدن زنانه    
چکیده تصور بدنی ، پديده پيچيده‌ای است که شامل مؤلفه‌های فيزيولوژيک، روان‏شناختی و جامعه‌شناختی می‌باشد. در سال‏های اخير رشد فزاينده‌ای در پژوهش‌های مربوط به تصور از بدن انجام شده است. اين مفهوم در دهه‌های اخير بسيار نقد و بررسی شده است. تصور بدن برای نخستين بار به وسيله شلدر و با چشم اندازی روان شناسانه، به صورت «تصويری از بدن که ما در ذهنمان شکل می‌دهيم و شيوه‌ای که بدن برايمان آشکار می شود» تعريف شده است. در هر جامعه ای مجموعه‏ای از الگوها و ايده‌آل‏های فرهنگی در ارتباط با خصوصيات زيبايی اندام و چهره در مورد زنان تبليغ و اشاعه مي‏شود. نمونه مشخصی از اين ارزش‏ها که امروزه در مورد زنان در اکثر جوامع مورد توافق قرار گرفته، باريک اندامی است. با توجه به اينکه، بر اساس پژوهش‏های صورت گرفته، رسانه‌های جمعی و ارزش‏های غربی از منابع مهم و تأثيرگذار بر تصور بدنی هستند، لذا در اين پژوهش به بررسی رابطه دو سازه ارزش‌های غربی و رسانه‌های جمعی بر تصور بدنی پرداخته شده است. روش: اين پژوهش به روش پيمايشی و با استفاده از نمونه‌گيری خوشه‌ای چند مرحله‌ای در بين زنان بالاتر از 15 سال شهر تبريز، با تعداد نمونه 316 نفر انجام گرفته است. نتايج: نتايج گويای اين نکته است که بين تأثير ارزش‏های غربی و تأثير رسانه‌های جمعی با تصور بدنی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و دو متغير درونی‌سازی ارزش‏های غربی و استفاده از اينترنت در مجموع 19 درصد از واريانس تصور بدنی را تبيين کرده است.

کد مقاله 17299
تعداد بازدید 545

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397