عنوان | خوانش دانشآموزان دختر از کدهای پوشش مدرسه در دبیرستانهای دخترانه تهران |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه جامعهشناسی ایران - انجمن جامعهشناسی ایران - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 150-123 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | پوشش حجاب مدارس دخترانه آرایش دانشآموزان دختر تهران مقاومت دانشآموزی دبیرستانهای دخترانه |
موضوع | پوشش زنان / حجاب |
چکیده |
خوانش دانش آموزان دختر از کدهای اخلاقی مربوط به پوشش در مدارس یا کدهای پوشش مدرسهای، موضوع اصلی این تحقیق است. دو الگوی نظری استوارت هال و پییر بوردیو مبنای نظری این تحقیق اند. مدل هال به ما کمک میکند تا اول، کدها و ارزشهای جاری مدرسهای درباره پوشش را بررسی کنیم. دوم، با تکیه بر این مدل، مقبولیت این کدها در نزد دانش آموزان را از رهگذر مطالعه خوانش آنها از این کدها مورد بررسی و سنجش قرار دهیم. اما، مدل هال قادر نیست درکی از چرایی خوانش های متنوع ارائه کند. خوانش امری اجتماعی است که متغیرهای اجتماعی آن را تعیین میکند. نظریه بوردیو ابزار نظری مناسبی برای توضیح این خوانش هاست. تکیه بر مفهوم سرمایه فرهنگی بوردیو و نقش آن در تعیین «دسترسی گفتمانی» راهگشاست. فرض اولیه ما این بود که بسته به میزان انواع سرمایه های دانشآموزان خوانش آنها از کدها هم متفاوت است. با تکیه بر مصاحبه های فردی عمیق، در شش مدرسه دخترانه از سه منطقه 1، 6 و 12 تهران در مقطع دبیرستان، دادههای لازم گردآوری و با تکیه بر روش تحلیل تماتیک تجزیه و بررسی شدند. بر اساس نتایج به دست آمده، خوانش مجادل های (مذاکرهای) در میان دانش آموزان مسلط است. دو سویه از چنین خوانشی وجود دارد: دسته ای از دانش آموزان کلیت قوانین پوشش و آرایش موجود در مدارس را نمیپسندند، باوجود این، برای سرکردن اوضاع و اتمام دوره با آن کنار میآیند. هر چند این دسته از دانش آموزان مشارکتی جدی در امور مدرسه ندارند. دسته دوم خوانش مجادله ای از آنِ دانش آموزانی است که کلیت قوانین در مدرسه را میپذیرند اما در شیوه اجرا مخالف اند. آنها فضای مدرسه را به دلیل اصرار بر اجرای سختگیرانه و بدون انعطاف قوانین، ملال آور ارزیابی میکنند. |
کد مقاله | 17291 |
تعداد بازدید | 568 |
|