عنوان
|
تأثیر آموزش مهارتهای زندگی و راهبردهای مقابله با فشار روانی بر سلامت روان دانشجویان دختر |
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
جواد خلعتبری - فرشته عزیززاده حقیقی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 12 شماره 2 پیاپی 44 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
37-29 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فشار روانی دانشجویان دختر سلامت عمومی آموزش مهارتهای زندگی سبکهای مقابله با استرس سلامت روانی
|
موضوع
|
بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش مهارتهاي زندگي
|
چکیده
|
اين پژوهش با هدف مقايسه تاثير برنامه آموزش مهارت هاي زندگي و راهبردهاي مقابله با فشار رواني بر سلامت روان دانشجويان دختر اجرا شد. پژوهش از نوع آزمايشي با طرح پيش آزمون ـ پس آزمون سه گروهي و جامعه آماري، دانشجويان دختر دانشكده فني و حرفه اي دكتر معين رشت بودند، كه از بين آنها 300 نفر به شيوه نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب و پس از اجراي اوليه پرسشنامه سلامت عمومي بر روي آنها، 45 نفر كه داراي بالاترين امتيازات بودند، انتخاب و در سه گروه 15 نفري (دو گروه آزمايشي و يك گروه گواه) به صورت تصادفي قرار گرفتند. ابزار سنجش پرسشنامه سلامت عمومي (گلدبرگ و هيلير، 1979) بود و داده ها از طريق تحليل كوواريانس چندمتغيري (مانكووا) تحليل شد. يافته ها نشان داد، آموزش مهارت هاي زندگي (p < 0.01) و راهبردهاي مقابله با فشار رواني (p < 0.05) به طور معناداري موجب افزايش سلامت روان در دانشجويان مي گردد. همچنين در مقايسه تاثير آموزش راهبردهاي مقابله با فشار رواني با آموزش مهارت هاي زندگي مشخص گرديد كه آموزش راهبردهاي مقابله با فشار رواني تاثير بيشتري نسبت به آموزش مهارت هاي زندگي بر افسردگي دانشجويان دختر دارد.
|