عنوان
|
بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت اجتماعی و فرهنگی دانشجويان دختر دانشگاه پيام نور «بررسی موردی پيام نور مرکز رشت» |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
سولماز آوریده - محمود علمی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن و مطالعات خانواده - مصوب دانشگاه آزاد سال 3 پیاپی 9 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
52-35 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مشارکت اجتماعی دانشجویان دختر سطح تحصیلات مشارکت مشارکت اقتصادی عوامل مؤثر مشارکت فرهنگی رشت (شهرستان) دانشجویان دانشگاه پیام نور احساس تعلق اجتماعی
|
موضوع
|
زن و اجتماع / مشارکت اجتماعي زنان زن و فرهنگ / زن و كالاها و صنايع فرهنگي / مشاركت فرهنگي زنان / خانواده و فرهنگ
|
چکیده
|
طرح مساله: افزايش جمعيت و رشد شهرنشيني به عنوان پديده اي فراگير در يک صد سال اخير هم کشورهاي صنعتي و هم کشورهاي در حال توسعه را با چالش هاي جديدي رو به رو ساخته است. توجه به نقش مشارکت اجتماعي در توانمند سازي انسان ها، افزايش بهره وري، کاهش مشکلات شهري و تحقق توسعه، مشکلات ناشي از عدم مشارکت و مشارکت محدود در فعاليت هاي اجتماعي شهري در جامعه ايران که در دوران گذار از جامعه سنتي به مدرن است به عنوان يک مساله اساسي در مديريت شهري است.\r\nمقاله حاضر بر مبناي پژوهشي تدوين يافته است که در سال 1389 با عنوان «بررسي عوامل موثر بر مشارکت اجتماعي و فرهنگي دانشجويان دختر دانشگاه پيام نور» انجام گرفت و در آن متغيرهاي ميزان تحصيلات، احساس تعلق اجتماعي، مشکلات اقتصادي، عضويت در تشکل هاي اجتماعي و فرهنگي به عنوان عمده ترين عامل تاثيرگذار در زمينه سازي مشارکت اجتماعي و فرهنگي دانشجويان تحليل و تبيين گرديد.\r\nروش: پژوهش با استفاده از روش هاي اسنادي و پيمايش انجام گرفت، براي جمع آوري اطلاعات از تکنيک پرسشنامه که پيش آزمايش شده بود، استفاده گرديد و پس از تکميل پرسشنامه، داده هاي گردآوري شده، بر اساس مقياس هاي اندازه گيري متغيرها کدگذاري و با نرم افزار spss پردازش و تجزيه و تحليل شده اند. داده هاي به دست آمده از اين پژوهش به صورت آمار توصيفي ارائه گشته و نتايج تحليل آن در آمار استنباطي با استفاده از آزمون T.test و پيرسون در روش انجام شده است.\r\nيافته ها: بين متغيرهاي احساس تعلق اجتماعي و مشکلات اقتصادي و عضويت در تشکل ها و نهادهاي اجتماعي و فرهنگي رابطه معناداري مشاهده شده است. اما تاثير ميزان تحصيلات بر مشارکت اجتماعي و فرهنگي دانشجويان دختر همواره قابل تاييد نيست و مي تواند وجهي سلبي به خود بگيرد و از مشارکت مورد انتظار آنان بکاهد.\r\nنتايج: با کاهش مشکلات اقتصادي ميزان مشارکت دانشجويان افزايش چشم گيري داشته، افزايش احساس تعلق اجتماعي و عضويت در تشکل هاي اجتماعي هم کمک شاياني به ميزان مشارکت دانشجويان کرده است. افزايش سطح تحصيلات بر ميزان مشارکت دانشجويان تاثير معناداري نشان نداد. بنابراين تلاش براي اصلاح و تغيير قوانين حاكم بر شئون دختران جامعه تحصيل کرده دانشگاه نسبت به مساله مشارکت و هم چنين کاهش مشکلات اقتصادي و گسترش احساس تعلق اجتماعي، پيش شرط اساسي براي ارتقاي مشارکت آنان است.
|