عنوان | تعيين و مقايسه ميزان تأثير روشهای مختلف آموزش در مورد بيماری ايدز بر آگاهی و نگرش دانشجويان |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن و مطالعات خانواده - مصوب دانشگاه آزاد سال 3 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1390 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 79-65 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نگرش آگاهی دانشجو آگاهی و نگرش روش آموزشی ایدز |
موضوع | ايدز زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش |
چکیده |
ايدز يک نيروي نامرئي، پراکنده و مخرب است که آشفتگي، اختلال و نقص جامعه را در زندگي خانوادگي و روابط بين شخص به همراه مي آورد. شيوع ايدز در جوامع مختلف در حال افزايش است و جوانان به علت نداشتن آگاهي کافي در معرض خطر ابتلا به ايدز قرار دارند. پژوهش حاضر با هدف تعيين و مقايسه ميزان تاثير روش هاي مختلف آموزشي در مورد بيماري ايدز بر آگاهي و نگرش دانشجويان دختر دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز انجام گرفت. اين مطالعه، نيمه تجربي و از نوع قبل و بعد است. روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي بود که 100 نفر از دانشجويان دختر مشغول به تحصيل در رشته هاي پرستاري و مامائي انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه در دو مرحله جمع آوري گرديد. برنامه آموزشي به سه روش پرسش و پاسخ، کتابچه آموزشي و روش گروهي اجرا شد. جهت تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزارSPSS (ورژن 15) و روش هاي آماري توصيفي و آزمون هاي تي زوج، تي مستقل، آناليز واريانس يک طرفه و ضريب همبستگي پيرسون استفاده شد. ميزان آگاهي و نگرش دانشجويان بعد از آموزش نسبت به قبل از آن افزايش يافته، بر اساس آزمون تي زوج تفاوت معنادار آماري بين ميزان آگاهي و نگرش قبل و بعد از آموزش با روش هاي مختلف ديده شد(0.05 > P). همچنین میزان تاثیرگذاری سه روش آموزشی بر میزان آگاهی و نگرش دانشجویان درخصوص بیماری ایدز یکسان بود. با توجه به نتایج پژوهش، لزوم اجرای برنامه های آموزشی مؤثر و منظم جهت ارتقای سطح آگاهی و نگرش دانشجویان در زمینه بیماری ایدز مورد تاکید قرار می گیرد و باید آموزش های لازم درخصوص جنبه های بیماری ایدز در تمامی دانشگاه های کشور به دانشجویان ارائه گردد. |
کد مقاله | 17214 |
تعداد بازدید | 687 |
|