عنوان
|
بررسی نقش عوامل فردی و خانوادگی در اختلال سلوک (فراتحليلی بر مطالعات انجام شده در ايران) |
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
علی دلاور - آسیه ابراهیمی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 3 پیاپی 10 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
137-115 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
عوامل خانوادگی مشکلات رفتاری کودکان عوامل فردی اختلال سلوک اختلالات رفتاری اختلالات رفتاری نوجوانان فراتحلیل
|
موضوع
|
حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان روابط خانوادگي
|
چکیده
|
هدف: هدف از پژوهش حاضر تركيب كمي پايان نامه هاي انجام شده در حوزه عوامل فردي و خانوادگي موثر بر اختلال سلوك است. \r\n\r\nروش: به اين منظور از فراتحليل به عنوان يك تكنيك آماري جهت تعيين، جمع آوري، تركيب و خلاصه نمودن يافته هاي پژوهشي مرتبط با نقش عوامل موثر بر اختلال سلوك استفاده گرديد. جامعه آماري پژوهش شامل پژوهش هاي انجام شده در ايران در حوزه عوامل موثر بر اختلال سلوك مي باشد و نمونه آماري شامل كليه پايان نامه هاي انجام شده در اين حوزه در دانشگاه هاي تهران (20 پايان نامه) مي باشد.\r\nيافته ها: ميانگين اندازه اثرr در عوامل فردي در مدل اثرات ثابت 0/33 و در مدل اثرات تصادفي 0/37 محاسبه شد و ميانگين اندازه اثر عوامل خانوادگي در مدل اثرات ثابت 0/05 و در مدل اثرات تصادفي 0/04 به دست آمد. بنابراين برطبق معيار كوهن اندازه اثر عوامل فردي پايين تر از متوسط و اندازه اثر عوامل خانوادگي كم گزارش مي شود. اما در بررسي اندازه اثر تفكيكي عوامل، متغيرهاي مهارت هاي اجتماعي، مهارت هاي زندگي، احساس گناه، كودك كار بودن، پيشرفت تحصيلي، اسناد دروني -بيروني، توانايي برنامه ريزي -سازماندهي، توجه به كلاس، وضعيت رواني والدين و رضايت زناشويي، سوء مصرف مواد در والدين و حرمت خود والدين بر اساس استانداردهاي كوهن زياد و معنادار است. بدليل معني داري آماره Q مبني بر ناهمگني در مطالعات مورد بررسي متغيرهاي جنس، ابزار اندازه گيري، روش نمونه گيري و سن به عنوان متغيرهاي مداخله گر وارد تحليل شدند. آزمون تفاوت Z در مطالعات مربوط به عوامل فردي نشانگر معناداري تفاوت اندازه اثر به دست آمده در تمام متغيرهاي مداخله گراست اما در بررسي عوامل خانوادگي اين تفاوت در متغير جنس و ابزار اندازه گيري مشاهده شد. \r\n\r\nنتيجه گيري: با توجه به بالا بودن ميانگين اندازه اثر در متغيرهاي ذكرشده در بالا پژوهشگران و درمانگران بايد به اهميت اين عوامل در بررسي و درمان اختلالات رفتاري كودكان و نوجوانان توجه داشته باشند. همچنين پژوهشگران در پژوهش هاي آينده خود متوجه نقش تعديل كننده هاي ذكر شده در بالا باشند.
|