عنوان | واکاوي آسيب هاي فرهنگي عليه زنان (قسمت اول) |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) شماره 20 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1382 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | انحرافات اجتماعی آسیبهای فرهنگی رسانههای جمعی مسائل جنسی |
موضوع | آسيبشناسي اجتماعي زنان زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات خشونت عليه زنان / خشونت در خانواده / خشونت زنان عليه همسران / خشونت زنان |
چکیده |
آسيب هاي فرهنگي که به واسطه کژکارکردي وسائل ارتباط جمعي و ابزارهاي پيام رساني ايجاد مي شود،به جهت وسعت سيطره،تنوع و تعدد ابزارهاي فرهنگي از گستره و عمق تخريبي بالائي بر خوردار است؛اما اين آُيب رساني محدود به جامعه زنان نيست و اثرات سوء اين توليدات و کالاهاي فرهنگي،زنان و مردان را در هر گروه سني،تحت تأثير قرار مي دهد.در بخش پاياني اين نوشتار ،برخي آثار و آسيب هاي منتج تز مصرف کالاهاي فرهنگي در سطح خرد،مياني و کلان،به اجمال تبيين شده است.عنصر «ارزش»،در ميان عناصر فرهنگي ،داراي اهميت وافري است و عموم جامعه شناسان ،ارزش ها را بدان جهت که منشاء اثر اجتماعي اند،در زمره«پديده هاي اجتماعي»مي شمارند و «گسترده ترين و کوچکترين واحد سازنده هر فرهنگ را ارزش هاي اجتماعي مي دانند».«ارزش» آن چيزي است که يک فرهنگ از جنبه اخلاقي به عنوان خوب يا بد به آن توجه دارد.ارزش،زائيده عناصر معرفتي و باورهاي فرهنگي است،زيرا افراد جامعه با توجه به عناصر فرهنگي مي آموزند که «چه چيزي خوب،حقيقي و زيباست».تغييرات ارزشي(شامل توليد ارزش هاي جديد و گاه معارض با ارزش هاي قبلي)که عمدتا با تغييرات فرهنگي همراه است،مي تواند به واسطه کالاها و ابزارهاي فرهنگي ايجاد شود.همچنين ابزارهاي فرهنگي در ايجاد آنومي و توليد ناهنجاري هاي اجتماعي تأثير گذارند.با اعتقاد صاحبنظران ارتباطات قدرت تأثير گذاري کالاهاي فرهنگي محدود به تغيير ارزش ها در يک حوزه نمي باشد و اين توليدات قادرند ارزش هاي مربوط به حوزه زنان را نيز به طور خاص،تغييراتي ايجاد نمايند.چنين تغييراتي ،بسترهاي مناسبي را براي آسيب رساني فرهنگي عليه زنان و پيامدهاي ناگوار آن فراهم مي سازد.در اين مجال برخي از پيامدها و آسيب هاي فرهنگي عليه زنان تبيين مي شود. |
کد مقاله | 1682 |
تعداد بازدید | 1029 |
|