عنوان | بازار کار و تئوري جنسيت مطالعه ديدگاه عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان بازار کار در استان يزد |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه تحقیقات زنان (مجله مطالعات زنان) - انجمن ایرانی مطالعات زنان - علمی پژوهشی سال 2 شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1387 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 85-64 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بازار کار یزد (شهرستان) برنامه پنج ساله سوم بیکاران جویای کار تئوری جنسیت دستیابی به شغل |
موضوع | اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال |
چکیده |
اگرچه در مدلهاي ساده اقتصاد کلان مي توان مقدار عرضه و تقاضاي نيروي کار را به سادگي تابع سطح قيمتها (اعم از واقعي يا اسمي) تصور کرد و بر آن اساس نقطه تعادل در بازار کار را (که تعيين کننده سطح دستمزد و مقدار عرضه و تقاضاي نيروي کار است) محاسبه کرد، اما عوامل ديگري نيز مي تواند به صورتي معنادار اين تعادل را بر هم زند. از اين رو وقتي مي توان تعادل در بازار کار را تنها تابعي از سطح دستمزدها دانست که کليه عوامل ديگر را ثابت فرض کرد. جنسيت، از جمله متغيرهايي است که مي تواند تعادل در بازار کار را به خصوص در اقتصادي که بازار کار با توجه به اين عامل تقسيم مي شود، تحت تاثير قرار دهد. اين مقاله با هدف بررسي ديدگاههاي مختلف درباره تاثير عامل جنسيت بر اشتغال طي برنامه سوم توسعه در استاني با ويژگيهاي فرهنگي خاص در بازار کار، استان يزد، طراحي شده است. حدود 61000 جوينده کار طي برنامه سوم توسعه (که يک سوم آنان را زنان تشکيل داده اند)، مسوولان و صاحب نظران بازار کار و حوزه اشتغال و نيز کارآفرينان و صاحبان حرف استان يزد، سه جامعه آماري اين پژوهش را تشکيل داده و داده هاي مورد نياز براي بررسي ديدگاههاي آنها با تکنيک پرسشنامه جمع آوري شده است. نتايج اين پژوهش نشان مي دهد از نگاه اکثريت گروههاي سه گانه بررسي شده که در مجموع ساختار بازار کار را در هر اجتماع شکل مي دهند، تفکيک کار درون و بيرون منزل بر اساس جنسيت امري غير واقعي است. با اين وجود، پذيرش اولويت کار براي مردان و کار نيمه وقت براي زنان به وسيله هر سه گروه تاييد تئوري جنسيتي در بازار کار استان يزد است. پذيرش کار نيمه وقت به وسيله اکثريت قاطع زنان جوياي کار و اکثريت صاحب نظران و کارآفرينان موضوعي است که مي تواند به عنوان اصلي اساسي در راستاي سياستهاي بازار کار مد نظر قرار گيرد. |
کد مقاله | 17151 |
تعداد بازدید | 730 |
|