ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تفکر انتقادی: جنس یا رشته تحصیلی؟
تعداد صفحات 15
نویسنده الهه حجازی موغاری - سمیه برجعلی‌لو
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات زنان (مجله مطالعات زنان) - انجمن ایرانی مطالعات زنان - علمی پژوهشی سال 2 شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1387
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 28-14
زبان فارسی
کلید واژه جنسیت  کلیشه‌های جنسیتی  تفکر انتقادی  رشته تحصیلی  تمایلات تفکر انتقادی  تهدید کلیشه‌ای  
موضوع جنسيت / نقش‌هاي جنسيتي/ كليشه‌هاي جنسيتي / نگرش‌هاي جنسيتي     جنسيت و روان‌شناسي / روان‌شناسي زن    
چکیده در جهت مقايسه تمايلات تفکر انتقادي و مولفه هاي آن بر اساس جنس و رشته تحصيلي 714 نفر از دانش آموزان دختر و پسر سال سوم دو رشته رياضي فيزيک و علوم انساني با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي از مناطق 6 و 11 آموزش و پرورش شهر تهران، انتخاب شدند و به پرسشنامه تمايلات تفکر انتقادي کاليفرنيا (فشيون، فشيون و گانکرلو، 2001) پاسخ دادند. نتايج پژوهش نشان داد که دو جنس فقط در دو مولفه تمايلات تفکر انتقادي تفاوت معناداري دارند: اعتماد به توانايي تفکر انتقادي خود و بلوغ در قضاوت. از طرفي دو مولفه اعتماد به توانايي تفکر انتقادي خود و جستجوگري حقايق تفاوت معناداري را برحسب رشته تحصيلي نشان مي دهند. درنهايت اثر تعاملي جنسيت و رشته تحصيلي بر مولفه هاي تفکر انتقادي تفاوت معناداري را در اعتماد به توانايي تفکر انتقادي خود و بلوغ در قضاوت نشان داد. مي توان نتيجه گرفت که تمايلات تفکر انتقادي متاثر از جنسيت و رشته تحصيلي مي باشد.

کد مقاله 17148
تعداد بازدید 805

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397