عنوان
|
تفکر انتقادی: جنس یا رشته تحصیلی؟ |
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
الهه حجازی موغاری - سمیه برجعلیلو |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تحقیقات زنان (مجله مطالعات زنان) - انجمن ایرانی مطالعات زنان - علمی پژوهشی سال 2 شماره 3 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1387 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
28-14 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت کلیشههای جنسیتی تفکر انتقادی رشته تحصیلی تمایلات تفکر انتقادی تهدید کلیشهای
|
موضوع
|
جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
در جهت مقايسه تمايلات تفکر انتقادي و مولفه هاي آن بر اساس جنس و رشته تحصيلي 714 نفر از دانش آموزان دختر و پسر سال سوم دو رشته رياضي فيزيک و علوم انساني با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي از مناطق 6 و 11 آموزش و پرورش شهر تهران، انتخاب شدند و به پرسشنامه تمايلات تفکر انتقادي کاليفرنيا (فشيون، فشيون و گانکرلو، 2001) پاسخ دادند. نتايج پژوهش نشان داد که دو جنس فقط در دو مولفه تمايلات تفکر انتقادي تفاوت معناداري دارند: اعتماد به توانايي تفکر انتقادي خود و بلوغ در قضاوت. از طرفي دو مولفه اعتماد به توانايي تفکر انتقادي خود و جستجوگري حقايق تفاوت معناداري را برحسب رشته تحصيلي نشان مي دهند. درنهايت اثر تعاملي جنسيت و رشته تحصيلي بر مولفه هاي تفکر انتقادي تفاوت معناداري را در اعتماد به توانايي تفکر انتقادي خود و بلوغ در قضاوت نشان داد. مي توان نتيجه گرفت که تمايلات تفکر انتقادي متاثر از جنسيت و رشته تحصيلي مي باشد.
|